چ. آبا ۵ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 26 دقیقه

 

 

یک کارآفرین موفق را تا بحال دیده اید؟

چگونه یک کارآفرین موفق بود و چطور میتوان این مسیر را طی کرد؟

مسیری برای کارآفرینی

 

    یک کارآفرین موفق دارای ویژگی هاییست که این ویژگی ها بر اساس یافته های، گروهی از تولید کنندگان محتوایی کسب و کار و بازاریابی در وب  توسط تیم خلاقیت بستو گرد هم آمده است که: چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

مالکیت بر کسب و کار شخصی خودتان به شما احساس آزادی و توانمندی میدهد. میتوانید خلق کنید و ناظر رشد و نمو آنها باشید.

کارآفرینان تصمیمات را خودشان میگیرند، چشم انداز خلاق خود را شناخته و درک میکنند و ارتباطی با  دوام بالا با دیگر کارآفرینان، مشتریان و فروشندگان(عرضه کنندگان) برقرار میسازند.

در ادامه بحث سعی کرده ایم با جمع آوری 30 راه اساسی که هرکدام ویژگی مهمی را در یک کارآفرین موفق شد فراهم میکنند در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

چگونه و با اتخاذ کدامین روش ها میتوانیم یک کارآفرین موفق بود؟

 

1.   استقامت داشته باشید

 

استقامت یکی از آن عواملیست که برای کارآفرینی نیازی محرز است چرا که شما زمانی بدان نیازمندید که در حالی که همگان به شما میگویند نمیتوانی و یا باید بیخیال کار شوی، با قاطعیت (استقامت ) شما همراه میشود. پس استقامت به خرج دهید.

اگر میخواهی یک کارآفرین موفق باشی باشد استقامت داشته باشی و لا غیر.

 

صادقانه بگوییم، بدون تلاش سختکوشانه و استقامت، به جایی نمیرسید و هرآنچه در نظر دارید و یا کرده اید هیچ است و پوچ!

 

عوامل کلیدی برای موفقیت در کسب و کار

.

 

2.  چالش، چالش، چالش

 

اگر میخواهید یک کارآفرین موفق باشید، باید خود را به چالش بکشید. هیچکس قرار نیست شما را تشویق کند و یا به سمت جلو هولتان دهد. پس باید خودتان دست بکار شوید 

و امیدتان را از دست ندهید.

هنگامی که نه ناخواسته، بلکه آگاهانه چالش هایی که خود را با آنان مواجه میکنید: 

شما را زیرک میکند و همواره ایستادگی و استقامتی را که با تفکر پیشرفت بدان راهتان را طی کرده اید شما را قدرتمند تر، ایستاده تر میسازد.

اگر به طور مستمر به دنبال چالش های بعدی باشید، همواره خود را آماده مقابله با اتفاقات پیش رو خواهید دید.

 

 

 

 

این مثال را در نظر بگیرید(ن، پتل):

شما برای بهبود وضعیت بالا تنه خود به باشگاه میروید.  

یک هالتر بالاسینه 10 کیلویی محیا میکنید. بعد از انجام تمرینات مستمر خواهید دید دیگر توانایی در انجام آن ها مانند سختی که در ابتدا وجود داشت نبوده و شما میتوانید به راحتی 10 کیلو را بلند کنید.

آیا همانجا توقف میکنید؟

دیگر نیازی به ادامه نیست؟

یا  میخواهید تا ابد الدهر وزنه 10 کیلویی برای بهبود بالا سینه و سرشانه خود بردارید و بزنید؟

خیر!

 

با پیشرفت بسوی وزنه های سنگین تر، وزنه های طی شده (انجام شده و قبلی) برای شما رفته رفته آسان و آسان تر میشود. یک مثال ساده در (ن، پتل).

به چالش کشیدن خودتان با  تکالیف سخت و جدید، تکالیف دیگر یا امور مرتبط با همان تکالیف که در یک راستا با یک هدف هستند نیز با پیشرفت شما ساده و ساده تر  به نظر میرسند و دیگر استرس نتوانستن دور میشود.

حداقل تا اینجای کار.

مانند همین 30 نکته کلیدی که از ابتدا با اجرا این امور، امر قبلی برای شما آسان و قابل انجام است.

همانطور که در باشگاه رفتن شما، استقامت، عامل اصلی رسیدن به مرحله ای است که میخواهید خود را با وزنه ها (تکالیف) متفاوت ، جدید و یا سخت به چالش بکشید.

برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

باید بگوییم همواره میبایستی که انتظار چالش های بزرگ تر، پس از دیگری را داشته باشید.

3.   سری پر ز سودا داشته باشیم و شور از روح و جان لبریز باشد!

 

به قول یکی از اساتید” سروتونین به بیرون ریزد”(سایمون سینک)!

اگر کاری که انجام میدهید را دوست ندارید، راسخانه بگویم: که انجامش ندهید!

به عنوان یک کارآفرین، شما قرار است زمان زیادی را برای کسب و کارتان بگذارید و چه بسا فداکاری هایی بزرگ و متعددی را برای کسب و کارتان با جان و دل خریدار شوید.

 

اگر در انجام امور کسب و کار خود مشتاق و پر شور باشید. دیگر کلمه ای با نام “فداکاری در وقت و یا بیهوده گذراندن زمان”   نخواهیم داشت. همه و همه سستی ناپذیری است و بس. 

 

اگر در انجام امور کسب و کار خود مشتاق و پر شور نباشید، دیگر انگیزه ای برای ادامه نداشته و استرس و خستگی تحفه هایی ناقابل از تکرار کاری که آنرا دوست ندارید خواهد بود!

 

تا بحال به کارآفرینانی که هرگز خسته نمیشوند توجه کرده اید؟ آنان که در حین توضیح دادن کاری که انجام میدهند، در چشمانشان تلالو ذرات اشک شوق را میتوان  رویت کرد!

 

این درخشش ، این تلالوی عشق،  همان سوداست

 

بر اساس آماری نقل شده، 44 درصد از کارآفرینان، انتظار انجام آن سودای در دل را میپروراندند که کاری بکنند کارستان و وقت را برای انجام غمنیمت شمرده و هرگز فرصت را از دست ندادند.

آنها در انجام امور کسب و کار خود، پر شور و پر ز سودا بوده اند. شما چطور؟

 

 

 

در انجام امور خود پر شور باشید، زان پس کارآفرین بودن در ابتدای مسیر حداقل کمی ساده تر جلوه خواهد کرد! شکر خدا ما ایرانیان وضعمان در این مورد خوب است.

 

4.   ریسک پذیر باشید

 

گونه ی انسان به طور کلی تمایلی به ریسک ندارد و تقصیر آن هم نیست! اما یک بخش از یک کارآفرین موفق  (انترپرنرموفق ) بودن، شناسایی ریسک یا خطراتیست که شما باید با آنها مقابله کنید.

پس آستین را بالا زده و با ریسک پذیری یک هوموسپین آشنا شوید.

کارآفرینان موفق ریسک پذیر و چه بهتر که بگوییم سرشان درد میکند برای ریسک کردن!

این قسمتی از کار شماست. کارآفرینان موفق حتی این را میدانند که کدام ریسک را باید انجام دهند و یا کدامین را نباید. هرگز خود را مانند یک قمار باز تصور نکنید. چرا که ریسکی که قمار باز میکند با ریسک یک کارآفرین متفاوت است. (این نکته مهم فراموش نشود)

 

این که کدام ریسک را کرده و کدام را نکنیم به شما توانایی برخورد با چالش ها یی دیگر در ذهن شما را میدهد و در نتیجه به صورت فیزیکی، بهره ها و مزایای بسیاری  عاید کسب و کار شما خواهد شد.

 

ریسک پذیر بودن جنبه های خطرناک هم میتواند داشته باشد. اما فراموش نکنید که باید ریسکی را بکنید که ضررش کمتر از منفعتش باشد. پس در هر صورت اگر از نظر زمانی فرقی با دیگر ریسک های موجود ندارد، با جان و دل بپذیرید چرا که خواهید دید فایده آن در کسب و کارتان هویدا خواهد گشت.

یاد بگیرید چگونه باید ریسک پذیر بود؟ راه های ریسک پذیری را بخوانید و دنبال کنید. سپس خواهید آموخت که چگونه یک کارآفرین موفق ریسک پذیر و چالش بر انگیز با استقامت باشید.

 

5.   خود باوری داشته باشیم

 

اگر خود را باور ندارید، پس چه کس شمارا باور دارد؟ جز خودتان است؟! کمی تامل کنید.

کمی بیشتر…

 

یک کارآفرین موفق بودن یعنی شما یاد گرفته اید که به ندای درونی خود(بینش) گوش کنید و به خردمندی خود در حین تصمیم گیری ها تکیه زنید.

 

توانایی شما در باور و اعتقاد بر خود نمایانگر اعتماد به نفس شماست. اینطور به نظر میرسد که مردم به رهبرانی که دارای اعتماد بنفس بیشترهستند، بیشتر اعتماد و چه بسا اتکا میکنند.

با  باور داشتن  به مهارت هایی که دارید ، میزان قابل توجهی ازرنج های عدم اطمینان(ما بستویی ها میگوییم خسران کاری) در برخی نقاط حساس موجود در مسیرتان را کاهش دهد.

 

وقتی احساس نا معینی (عدم اطمینان) میکنید، میزان تجربه و دانشی که در درون شما نهفته است را بیاد آورید. خود آگاهی از آنها تسکین بخش و انرژی زاست.

بیشتر کارآفرینان سال های متوالی از عمرشان را پیش از آغاز کسب و کار خود، مشغول خدمت به شخص  یا کسب و کار دیگری سپری کرده اند.

 

در این مرحله درخواست کمک در مواقع ضروری از دیگر افراد هیچ ایرادی ندارد. در واقع نپرسیدن اشکال دارد. هرچند باید بدانید که ابتدا به قضاوت خود در مواجه با پرس و جوهایتان اعتماد کنید

 

 

در این مرحله درخواست کمک در مواقع ضروری از دیگر افراد هیچ ایرادی ندارد. در واقع نپرسیدن اشکال دارد. هرچند باید بدانید که همواره به قضاوت خود در مواجه با پرس و جوهایتان اعتماد کنید. هرکس فلسفه خود را دارد اما منتورهای مورد اعتماد شما قطعا بهترین گزینه برای مراجعه هستند.

کوچینگ و منتورینگ را خوب بشناسید و تفاوت آنها را با دقت بررسی کنید. (این مطالب را در بستو خواهید یافت)

 

این موضوع را هم خوب بیاد بسپارید که اعتماد و باور به خود شخص خودتان، دیگر گامیست برای قدم گذاشتن در زمره کارآفرینی موفق بودن.برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود.

 

 

6.   کاهش ترس

 

ترس باعث توفق در حین عکس العمل است. کارآفرینان باید قادر باشند که مانند یک لولا یا محور گریس خورده و روان، آماده عملی بجا در مواجه با شناسایی اشتباهات باشند. آماده، دقیق، واقع بین و دارای عزمی جزم.

 

ترسی که بر شانه های شما خانه کرده، هرگز نمیگذارد که آن کارآفرین موفق و کارآمد شوید.

به عنوان یک کارآفرین، اگر اجازه دهید که ترس زمام تصمیم گیری و هدایت را بر عهده گیرد، دیگر قادر به شنیدن صدای درون خود نخواهید بود و در انتخاب ریسک های اساسی دچار تردید میشوید. پس در نتیجه قضاوت شما وابسته به احساسات شده و از هدف خود دور میشوید.

 

راه های متعددی برای کاهش استرس وجود دارد. حتی شده یک روانشناس را ملاقات کنید و یا از کوچ ها و منتور های خود کمک بگیرید. در بستو به شما یاد خواهیم داد چگونه یک کوچ موفق شده و یا چگونه این فرهنگ کوچینگ که در همین مواقع ترس و یا عدم اطمینان وجود دارد را فرا بگیرید.

 

یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده برای کاهش ترس برای یک کارآفرین، انجام تمرینات “افزایش اعتماد بنفس ” است. چرا که منشایی روانی داشته و با افزایش سروتونین و کاهش آدرنالین هیجانی  روند بهبود بس هموار تر میشود.

 

تفکر روزانه به تصمیماتی که در طی روزهای کاری میگیرید، از این منظر که به چه اندازه دیگران و یا کسب وکارتان  را با تصمیمات خود به سود رسانده اید و بهره وری بالایی داشته اید. چه اندازه دهش (کمک و یا کانتریبیوشن)  داشته اید. به شما قطعا کمک خواهد کرد که اعتماد بنفس خود را افزایش داده و ترس را کاهش دهید.

 

 

7.   اهدافتان را در ذهنتان به تصویر بکشید و تجسم کنید

 

این نکته کمتر از آن چیزی که فکر میکنید حالت مفهومی یا انتزاعی دارد.

 

هنگامی که میگوییم به عنوان کارآفرین اهدافتان را تجسم کنید. منظور این نیست که چشمتان را ببندید و هدفتان را در مقابل خود حس کنید.

بلکه چنان تجسم کنید که هدف شما معنا پیدا کرده، پس به سادگی قابل لمس و رویت خواهد بود . آنقدر واقعی تصور کنید که گویا حالت فیزیکی پیدا کرده.

 

بطور مثال، شما بگویید کدام یک از جملات زیر که قرار است یک کارآفرین در ذهن خود گفته و تجسم میکند، انجام شدنی باشد و یا همان راه درست است:

 

     من میخواهم یک کارآفرین موفق باشم.

     من میخواهم یک کارآفرین موفق باشم که کسب و کاری که آغاز گر آن بوده ام مرهمیست بر مشکلات موجود که بازار هدف خود را شناخته و صدای خود را به گوش مخاطب و یا متقاضی رسانده.

درست حدس زدید! قطعا دومین جمله (بولت پوینت) پاسخ صحیح است.

هنگامی که هدف خود را با وضوح و صراحت بیشتر بیان کنید، قابل دسترس تر و معین تر خواهد بود. پس دستاوردی نیست که بی تجسم حاصل شود. البته تجسمی واقع گرایانه! برگرفته از منطق و بدون توهم

راه های متعددی برای تجسم اهداف وجود دارد. که در تصویر فارسی سازی شده توسط تیم گرافیکی بستو محیا گشته و در ادامه تا حدودی به اکثر آنها اشاره شده است.

 

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

8.  یک همکار برای خود بجویید

 

امری مشهود، معروف و امتحان شده

همکار آقای شرلوک هولمز را بیاد دارید!

 

کارآفرینان موفق هرگز در خلا و تنهایی موفق نبوده اند. یکی همسرش را داشته، دیگری دوستی و یا همراهی. در اصل همه ما یک تیم موفق، پشتوانه ای محکم و شبکه ای همراه در پشت سر مان داریم.

وقتی میگوییم فردی را به اختیار بگیرید، منظور فقط گماشتن شخصی برای انجام امورتان نیست. بلکه  فردی که دارای شخصیتی منحصر به فرد ، با ادب و قابل احترام است.

 

 

.

شما و همکارتان ساعات طولانی را با هم سپری میکنید و تصمیمات استرس زایی را میگیرید. اگر شریک(همکار) شما دارای شخصیتی که قابل احترام از سوی شما نباشد، تیم شما عمر زیادی نخواهد کرد و برنامه موفقیت فعلا منتفیست!

فراموش نکنید در حین انتخاب همکار یا شریک، به یاد داشته باشید که فقط میتوانید مهارت ها را به یکدیگر بیاموزید نه شخصیت ها را!

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

9.   عمل را پیشه کنید

 

حرف و سخن موجب تاخیر در اقدام است.

کارآفرین های موفق عمل میکنند.

 

درگیر شدن در بحث ها، برنامه ریزی ها، در نظر گیری شکست های احتمالی، موارد مربوط به بودجه بندی و سخنرانی در ملاقات ها با افراد تیمتان کاری بس آسان برای هرفردیست. همه بلدند که حرف بزنند. اگر همه کاری که میکنید حرف است پس چه کس در چه موقع آن همه حرف را عملی کند.

سعدی شیراز میفرمایند: به عمل کار برآید به سخندانی نیست.(سعدی شیراز)

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

10.               وقت بگذارید و غر نزنیند

آیا فکر میکنید میشود یک شبه راه صد ساله را رفت؟ آن هم یک شبه؟!! به شما پیشنهاد میکنیم با دقت بیشتری به این موضوع بی اندیشید. از دوستی در دوران دانشگاه شنیدم که روم یک شبه ساخته نشد. در واقع هیچ امپراطوری یک شبه ساخته نمیشود.

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

11. امور مالی کسب و کارتان را برنامه ریزی کنید

 

کسب و کار ها و استارت آپ ها به پول احتیاج دارند. جزئی حیاتی و مهم.

 بسیاری از کارآفرینان زمان زیادی را صرف جست و جوی پول میکنند اما این به معنای حرکت بدون بار و بندیل و برنامه ریزی نیست. بلکه برای بسیاری از کارآفرینان آغاز کسب و کارشان با پس اندازهای شخصیشان رقم خورده . آری، کاری با ریسک زیاد است. اما با برنامه ای درست و واقع گرایانه میتوانید از ریسک های موجود بکاهید.

 

میبینید که چقدر این مرحله به ریسک پذیری مرتبط است؟ مانند همان وزنه ای که گفتیم. شما در چند نکته قبل ریسک پذیری را مرور کرده اید پس نگران نباشید باز هم وزنه های سنگین تری در انتظار شماست. اگر با ما در ادامه بحث همراه باشید.(بستو)

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

12. مشتری هایتان را بشناسید

 

قطعا اگر مشتری نداشته باشید کسب و کار شما هر چقدر هم عزم کارآفرینی شما را به همراه داشته باشد، شکست میخورد!

اگر آغازگر کسب و کاری و یا تولید کننده محصولی هستید که نمیدانید چه کس قرار است مخاطب و یا مشتریتان باشد، به طور حتم آن فرد مورد نظر شما وجود فیزیکی ندارد! کمی خنده دار است و شاید غم انگیز.

قبل از اینکه برنامه ریزی مالی کنید، سرمایه خود را افزایش دهید یا بودجه بندی کنید و برای برند خود نامی برگزینید، اطمینان حاصل کنید که یک مشتری وجود دارد که طالب محصولات، مطالب و خدمات شماست.

بدون مشتری، کسب و کار بی کسب و کار

کارآفرینان موفق میدانند مشتریان آنان کیستند. شاید ساده به نظر برسد . اما این روزهای اقتصاد کشورمان را به خاطر داشته باشید. کارآفرینانی موفق اند که به خوبی بازار را شناخته و در راستای همان بازار خدمات یا محصولات خود را به مشتریان خود که به خوبی آنان را میشناسند عرضه میکنند.

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

13. گوش شنوا داشته باشیم. شکایات را بشنویم و از آنها به سادگی عبور نکنیم

 

مهمترین نکته ای که فکر میکنیم برای هر کارآفرینی باید حائز اهمیت باشد.

شکایات مشتریان دقیقا جاییست که شما میتوانید نقاط ضعف کسب و کارتان را شناسایی کنید.

مانند نکته قبل که گفته شد، بدون مشتری نمیتوانید کسب و کاری پیروز یا اصلا کسب و کاری داشته باشید!

ممکن است مشتریانی خوب و پول خرج کن ، که خواهان کار شما یا خدمات و محصولات شما هستند را داشته باشید. گوش خود را بروی شکایات ببندید! خواهید دید همگان مانند پشم میریزند! یا مانند دسته پرندگانی از پیش شما به سوی رقبا مهاجرت میکنند! حال اشک تمساح دیگر کارساز نیست. خر بیار و باقالی بار کن. حتی اگر شرایط را بهبود بخشید. پرندگان مهاجرت کرده دیگر باز نمیگردند و مگر از لطف خدا قافل نبود و شاهد تک و توک افرادی با بودجه کم خواهان محصولات شما با تخفیفات بسیار باشید!

خلاصه بگوییم، مشتریان خود را جدی بگیرید، با شکایات آنها با احترام برخورد کنید و به دقت گوش کنید. حتی اگر حق با آنها نیست. بگویید چشم. الساعه مشکلات حل میشود

و با تشکر از پیشنهادات و انتقادات شما.

داستانی از پدرم همواره از کودکی شنیده ام: که روزی پیرزنی از مقابل برجی بلند رد میشد که ناگاه متوجه شد که برج در حال ساخت کج است.

شروع کرد به داد و بیداد. معمار ساختمان علت را جویا شد و سپس سریعا کارگران خود را بسیج کرد که طنابی به دور ساختمان بسته و تا هروقت که پیر زن میگوید بکشند تا ساختمان صاف شود.

پیرزن گفت بکشید، بکشید ، بکشید و همینطور بکشید تا اینکه گفت خوب است. صاف شد!

تشکر کرد و راه خود را پیش گرفت.

کارگران و عوامل ساختمان علت را از معمار(کارفرمای) خود جویا شدند.

ایشان گفت هنگامی که دیدم پیرزن چنین داد و فریاد میکند اگر وی را همینطور رهایش میکردیم کل شهر خیال غلط این خانم را به اشتباه باور میکرد و حالا خر بیار و باقالی بار کن.

خواستم در حظور خودش مشکل را برطرف سازم تا حتی مطئن شود و به جای شکایت تکریم را پیش دیگران از سر گیرد.

عوامل خوشحال و خندان ، سر در گریبان فرو برده و کف زنان به کار خود مشغول شدند و معمار هم با نگاهی انگیزمند به سوی کار خویشتن رفتندی!

 

.حال

مشتریان شما میدانند که چه میخواهند، و اگر بستر را فراهم کنید به خوبی به شما خواهند گفت که درباره شما چطور فکر میکنند.

یک کارآفرین موفق و هوشمند به  شکاسات خوب گوش میکند و آنها را طبقه بندی کرده و برای هرکدام تفعلی میکند که مطئنا نقاط ضعف را به ایشان نشان میدهند.

در مبحث مدیریت استراتژیک  هنگامی که عوامل درون سازمانی را SWOT  بررسی میکنیم. خواهیم دید که خطرات احتمالی از نقاط ضعف ما نشات گرفته اند. و موقعیت ها ی به وجود آمده از نقاط قوت ما بوده اند. در واقع با داشتن نقاط قوت امتیاز از دست ندادن موقعیت ها را به دست آورده ایم. در مبحث مربوط به SWOT   جداگانه به این مسئله حساس و مهم خواهیم پرداخت.

به یاد داشته باشید یک کارآفرین موفق باید خوب بخواند و خوب گوش دهد.(مطالب بستو را همواره دنبال) کنید.

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

14. انتظارات خود را زیاد کنید(افراط نشود)

 

اگر بیش از چیزی که قولش را داده اید ارائه کنید، مطمئن خواهید بود که مشتری خود، سرمایه گذاران و یا شرکای کاری خود را راضی کرده اید.

سریع ترین راه برای شکست در کسب و کار را میخواهید بدانید: مانند هر چیز دیگری، قول بدهید و انجام ندهید. و سلام. این کار را بکنید و یک آب خنک روی کار اشتباهی که کرده اید بنوشید و کر کره کسب و کار را پایین کشیده و به در افق محو شوید! (جالب بود)

کارآفرینان موفق چنین نیستند، آنان روی قول خود پایبند اند و به هرآنچه میگویند عمل میکنند. انتظارات بیشتر را میتوانید به آرامی افزایش دهید. فراموش نشود که میزان هدف گذاری شما باید SMART   باشد. (معین، قابل اندازه گیری، توافق شده، واقعی، زمانی)

 

15. مدیریت ریسک not risk management

یادتان می آید همین چندی پیش از ریسک سخن به میان آوردیم؟ گفتیم ریسک کنید اما نه هر ریسکی!

در واقع این کار باید مدیریت شود. (گاه همسرانمان را در این حیطه پرورش دهیم تا ما را در این باب ، خوب کمکمان کنند)   بماند.

یاد بگیرید که کدام ریسک ارزش انجام دادن دارد و کدامین ندارد.

ریسک کردن فقط به معنای کدام ریسک را انجام دادن نیست بلکه در چه زمانی باید با آن روبرو گشت است. در حین کسب و کار مطئن شوید که بدانید در کجای چرخه کارآفرینی قرار گرفته اید ، آنهنگام محاسبه کنید که کدام ریسک را انجام دهید.

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

16. مطالعات موردی را همواره در نظر داشته باشید (در دیکشنری بستو کیس استادی را مطالعات موردی مینامیم. زبان فارسیست دیگر)!

 

به عنوان یک کارآفرین غرق در تجارت و کسب و کار خود خواهید شد، و این خود نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. چگونه؟ هنگامی که به منزل میروید اوقات فراغت شما آغاز میشود. ممکن است بخوابید، با کودکان خود باز کنید، سبزی پاک کنید و در امور خانه به همسر خود کمک کنید اما همه آنها این نیست. اولا که باید بدانید:

به عنوان یک کارآفرین باید فردی خانواده دوست باشید اما فراموش نکنید که این کارآفرین بودن شماست که خانواده شما را پدر دوست کرده.

پیسنهاد من اینست که با مدیریتی صحیح و اصولی زمانی را برای مطالعه کتاب ها و سرفصل هایی که بصورت موردی موارد کسب و کاری و موفقیت و شکست های کسب و کار های دیگر را بررسی کرده بخوانید به جای خواند کتاب ها و یا دیدن سریال های ترکی و علمی تخیلی!

بیوگرافی کارآفرینان موفق را مطالعه کنید. ذهن خود را پر کنید از افکار افراد بزرگ و کارآفرینانی که جز به پیشرفت جامعه و کسب و کار خود در انتها نمی اندیشیدند.

همیشه یک چیزی برای یاد گیری از سوی افرادی که کاری را پیش از شما انجام داده اند وجود دارد. غرور نداشته باشید و ایرانی بودن را درست معنا کنیم!

همکاری تیمی، افتخاربه  پیشرفت دیگری، احساس سربلندی از وجود کارآفرینانی که نوشته هایشان را به زبان مادری خود در پرتال ها و یا کتب مکتوب توسط خودشان میخوانید.

من مخصوصا فکر میکنم که یادگیری از اشتباهات دیگران امری بسیار مهم است. قطعا فردی که 2 بار در یک چاه می افتد نیستید. از به چاه افتادن دیگری درس بگیریم تا بدان چاه تکراری سقوط نکنیم!

اگر خودتان به چاه افتادید. مطمئنان  از آن درس خواهید گرفت تا دیگر به آن دچار نشوید.

 

هذچه بیشتر از اشتباهات درس بگیرید موفق تر و ریسک پذیرتر خواهید شد.

در نتیجه مرحله ای دیگر از (7 خان رستم) و کارآفرین موفق بودن را سپری کرده اید. برویم بعدی…

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

 17. خود تبلیغی کنید! دم از “من” زدن نه. دم از” ما” زدن

 به عنوان “تیم و کسب و کار ما” به عنوان آن چیز موفق

 

بیشتر مردم نمیخواهند کار نیکو یا کاری که از آنان در کسب و کارشان سر زده است را جار بزنند. چرا که فکر میکنند ممکن است عقده ای به نظر برسند و شاید از نظر برخی رادیکال ها فخر فروشی باشد و یا از نظر برخی نارسیسم یا همان خود ستائی.

اما این یک توهمی بیش نیست. به نظر بنده کار درست را جار زدن عین همان امر به معروف است. کار سبز و کارآفرینانه که نه فقط به پول بلکه به مسئولیت اجتماعی کسب و کار خود نیز هم می اندیشد.

 

اگر شما کسب و کار خود را تبلیغ نکنید. چه کس قرار است این کار را انجام دهد؟

 

فخرفروشانه تبلیغ کردن مسلما با تبلیغ اصولی و خیر خواهانه متفاوت است.

 

کسب و کارتان را بشناسید و برای تشریح آن بصورت کاملا اصولی، دقیق و کامل برنامه ریزی کنید و فراموش نشود زمان بندی کوتاهی برای پرت نشدن حواس مخاطب ترتیب دهید.

 

 مثلا 15 ثانیه مانند یک خودرو ساخت ژاپن یا آلمان که 0 تا 100 را در 6 ثانیه میپیماید شما هم شتابی زمان دار داشته باشید.

 

راهی دیگر برای اینکه داستان شما از کسب و کارتان هنگام پرسش توسط دیگران بزرگنمایی نشود و مخاطب فکر نکند که وی را خر فرض کرده اید. به نظر مشتریان خود رجوع کنید و هر هنگام که فردی پرسید کسب و کارتان در چه وضع است نظرات مشتریان خود را به آنها بگویید . این همان چیزیست که در مقیاسی بزرگتر ارتباطات عمومی مینامیم.

فراموش نشود که نظرات منفی را هم بدهید. شکست نفسی به عنوان یک کارآفرین نه امری شیادانه بلکه مخلصانه خواهد بود.

 

 

 

 

 

18. فرهنگ سازی سازمانی

 

زمانی بود که فرهنگ سازمانی یا  فرهنگ شرکتی شما  امری مهم نبود و اصلا  نیازی به توجه در ابتدای کسب و کارتان بدان نبود که به چه شکل اتفاقات و امور با بهترین حالیت تحت مدیریت و امر شماست و همه جیز خوب پیش میرود.

اما با گسترش کسب و کارتان و مدیریت دقیق شما و با لطف فضای مجازی و خبررسانی های 24 ساعته ، عوامل و کارمندان شما همواره تحت نظر خواهند بود. تحت نظر داشتن کارمندان

بسترهایی (پلتفرم هایی) نظیر لینکداین،  اینستاگرام و یا بلاگ نخصصی کسب و کار شما که از درون سازمانتان خبر میدهد،

و با یک دید کلی ، تمام حرکات (تصمیم گیری ها، نقاط ضعف و یا حتی استراتژی های) شما همواره توسط مشتریان، رقبا، عرضه کنندگان و یا شرکا و همکارانتان در حال مونیتور شدن چه از بیرون یا درون سازمان شما خواهد بود.

وآن همان یکی از نشانه هاییست از “در حال فرهنگ سازی بودن” سازمان(شرکت) شما…

 خواه یا ناخواه فرهنگی در کسب و کار شما شکل میگیرد که این هنر کارآفرینی شماست که بدان نیرو میبخشد. فرهنگ سازی سازمانی

 

 اکنون

در درون سازمانتان، نگرش شما به عنوان یک کارآفرین موفق همواره بهمراه اعتقادات شما در جریان است و باور های شما بر مبنای اخلاق، شرایط و زمینه فرهنگ سازی را در درون سازمانتان شکل میدهد.

به یک فرهنگ سازی سالم و مثبت که بر پایه عقل و منطق مستقر است از همان روز ابتدای کارتان بی اندیشید.

خواهید دید که چگونه به راحتی با لذت بردن از کار خود و افرادی که با آنان کار و همکاری میکنید ، انگیزه و الهام بخشی های لازم را رد و بدل کرده و سازمانی پویا، عملگرا و موثر در رسیدن به اهدافتان خواهید داشت.

برخی کارآفرینان با خانواده خود ممکن است در حال همکاری باشند، کار از خانه و چه از بیرون مرزها و خارج از کشور.  این موضوع حائز اهمیت است که فرهنگ سازمانی خود را چگونه پی ریزی میکنید. اینست راهی که مخیواهید بدانید یک کارآفرین موفق بودن چگونه است.

 

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

19. شبکه سازی کنید و هرگز از این کار دست نکشید!

 

شانس همواره در کنار شماست! اگر میگوییم از این کار دست نکشید چرا که برقراری ارتباط و گسترش شبکه افرادی که شما آنها را میشناسید منجر به شناخت افرادی خواهد شد که ممکن است هدف شما را در پیش گرفته باشند.

ممکن است هم مسیر هم باشید.

اجتماعی بودن شرط اصلی یک کارآفرین موفق بودن است و تعامل با انسان ها اولین گام برای یک کارآفرین موفق بودن.

 

در هر شرایطی با افراد چه در خیابان و چه در کوچه و بازار اگر برخوردی داشتید کمی تامل کنید و حالش را در ابتدا و سپس کار و پیشه اش را چویا شوید.

 

شکر خدا ما ایرانیان در این امر انسان های موفقی بوده ایم!

هرچند سعی کنیم از فضولی ها بکاهیم. فقط تلاش کنیم بدانیم آیا فردی که با آن در حال تعامل هستیم دردی از مارا دوا میکند و یا اگر کاستی در مقابل میبینیم آیا میتوانیم مشکلی از ایشان را حل کنیم؟ یا خیر؟

 

این همان مسیریست که از ما، یک کارآفرین موفق که به گسترش شبکه شناخت خود با افراد می اندیشد، میسازد.

 

گفتمان راه حل مسئله است…

 

.

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

20. یاد بگیریم و خلق کنیم

 

 

ذهنیت آن کارآفرینی موفق است که همواره در پی یادگیری مطالب و دانشی جدید و متفاوت باشد

در حین کسب و کار ذهن شما باید همواره در حال پردازش اطلاعات و محاحسبات باشد پس باید ذهن و حافظه خود را همیشه تقویت کنید و در همه حال آماده بهره برداری باشد .

 

اگر میخواهید خود را درگیر یادگیری کنید و ذهنیتی خلاق و سازنده داشته باشید، خود را از تلویزیون، فضای مجازی، فیلم و سریال دور نگاه دارید. این گونه سرگرمی ها ما را منفعل کرده و دچار آشفتگی در تفکرات و نوع تصمیم گیری هایمان میکند.

هر چیز راه در حد وسط انجام دهیم. منظور نه افراط است و نه تفریط مراقب باشیم از یک سو نیوفتیم ! اگر مایل به داشتن دانش این مقوله از سوی فیلسوف بزرگ ارصو هستید مطلب فوق را کلیک کنید.(حد وسط ارسطویی)

برگردیم به بحث، در مجموع انجام این گونه سرگرمی هایی که گفتیم بیشتر دچار اتلاف وقت شما خواهد بود و اجازه یک کارآفرین موفق بودن را از شما میگیرد. محدود کردن خود از استفاده از چنین ابزار هایی برای سرگرمی همان فداکاری لازم که در ابتدا از آن سخن به میان آوردیم است.

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

21. محصولات یا خدمات خود را ارئه کنید، نفروشید!(البته به معنای کلمه)

 

بجای اینکه از واژه فروش یا معامله را بکار ببرید. بگویید ارائه دهنده خدمات یا محصولات هستیم . البته فقط با گفتن این موضوع حل نمیشود. میتوانید به مشتریان خود وعده محصولات با ضمانت بیشتررا دهید و سپس محصول یا خدمت خود را ارائه کنید.

هنگامی که محصولی به صورت رایگان یا بصورت قرضی برای مدت کوتاهی به مشتریان داده میشود. به خصوص هنگامی که در فضای مجازی مشتریان را یافته و یا در آن جا با آنان ارتباط برقرار میکنیم.

تحقیقات نشان میدهد، این روش ارائه دهندگی خدمات و محصولات، تاثیر گذاری بیشتری نسبت به حالت های معمولی  فروش و عرضه خواهد داشت.

  هنگامی یک کارآفرین موفق خواهید بود که مشتریانی وفادار و دائمی داشته باشید. که از خدمات و محصولات شما لذت میبرند و این رضایت آنها کاملا مشهود است.

و مطمئن باشید هنگامی که بدان درجه رسیدید همان کارآفرین موفق که آرزویش را داشتید شده اید.

 

22. تاتی تاتی مثل یک کودک

 

فکر به ساخت یک کسب و کار کارآفرینانه موفق میتواند دلهره آور باشد. اما به محضی که شما کار را شروع میکنید خواهید دید که چطور مانند وزنه های همان باشگاه که در ابتدا سخن به میان آوردیم ساده میشود.

البته دلهره و نگرانی از وقایع و رویداد هایی که از آن خبر ندارید در کسب و کارتان امری معمول و قابل پیش بینیست. فقط حواستان را جمع کنید و توکلات بر خدا باشد.

مانند جابجا کردن یک وسیله منزلی که بسیار غول آساست، اصطلاحا میدر حین جابجایی میشنویم کارگران میگویند : “چلاغ چلاغ” حرکتش دهید.

این هم مانند همان است اگر میخواهید  در مسیرتان سختی و فشار کسب و کاری  که خودتان آغاز گر آن بوده اید غیر قابل عبورنباشد و سهل و آسان به نظر برسد،  “چلاغ چلاغ “حرکتش دهید! مانند تاتی تاتی کردن (راه رفتن یک نوزاد) . 

در واقع استقامت و ایستادگی در تمام کودکان در سنی که میخواهند راه بروند وجود دارد. این جزئی از آفرینش ماست که همگان از آن بهره برده اند و امری خدادادیست.

پس کسب و کاری که بدان امید دارید که از شما یک کارآفرین موفق بسازد را مانند به راه افتادن در همان کودکی ، با استقامت ادامه دهید.

 

23. تقویم جیبی داشته باشید و همواره در حال پر کردن آن باشید

 
 

قرار ها، زمان های کار، اوقات فراغت و یا زمان های شادی و قرار مدار های زندگیتان را همه و همه در تقویم دستی یا موبایلتان بنویسید. حتی زمان آشامیدن و غزا خوردنتان را.

این کار را میکنیم تا از برقراری نا منظمی ها در برنامه جلوگیری کنیم. برنامه های از پیش تعیین شده همواره موثر تر در رساندن ما به اهدافمان خواهند بود تا برنامه هایی که بصورت دیمی ! به روزمره ما اضافه میشوند.

زمان ورزش شما هرگز با قرار و مدارتان تداخل نمیکند. در واقع هرچقدر هم مهارت داشته باشیم باز هم نمیتوانیم که با برنامه ریزی ذهنی مسیری را بیش از 2 هفته پیش ببریم.

یک ضرب المثل معروف را به یاد می آورم:

که ” کم جوهر ترین خودکارها، از قویترین حافظه ها ماندگارترند”

یادش بخیر هرچند که یک متافور پیش پا افتاده است اما در دوران دبیرستان توسط مادر یکی از بچه های خرخون کلاس گفته شد. 

 

برنامه ریزی مستمر…

هنگامی که همه چیز را در تقویم برنامه ریزی خود جای دادید، هیچ عذری در انجام ندادن آنها مورد قبول نیست. حتی اگر فردی را هم بگمارید که بر شما و انجام اموری که خودتان نوشته اید نظارت کند!

یک نکته مهم: محیط کاری خود را در فضایی ساکت مدیریت کنید. چرا که کار در محیطی آرام چه برای خودتان چه همکاران و کارمندان باعث میشود کمتر از مسیر خارج شویم. ناخود آگاه ما همواره باید در مسیر خود آگاه باشد.

حواس پرتی هاست که مارا از انجام امور باز میدارند. نه بی توجهی به اهداف. در واقع فراموش کردن اهداف خود محصول عواملیست که در محیط کار حواس مارا پرت میکنند.

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

24. تمرین و ورزش

 

حضرت امام (ره) فرموده اند تحصیل، تهذیب و ورزش

والحق و الانصاف از آن دسته کارهاییست که اگر با انرژی انجام شود شما را در رسیدن به اهدافتان کمک بسزایی میکند.

آیا تا بحال فکر کرده اید روزهایی که فقط مینشینید و در طول آن روز ها کاری جز انجام امور بصورت نشسته انجام نمیدهید برای سلامتی شما بسیار مضر است؟ قطعا به عنوان یک انسان بالغ به آن فکر کرده اید و همیشه از رادیو و تلویزیون و متخصصان و اساتید اطرافمان میشنویم. اما این جز آن دسته اموریست که خداوند میفرمایند “انسان فراموش کار”

شک نداشته باشید که با صبر و حوصله در واقع با عمل نیک را پیش گرفتن و فقط به هدف و پیشرفت کسب و کارتان فکر کردن،  انجام اموری مثل ورزش که توانایی مغزی، فیزیکی و روحی شما را بهبود میبخشد کاری آسان و غیر قابل فراموش خواهد بود.

یک کارآفرین موفق نیاز به بدنی قوی و روحی سالم دارد. کارآفرین موفق بودن از شما یک رهبر یا مدیر موفق میسازد.  قرار نیست که شما مدرک فلان رشته تحصیلی از فلان دانشگاه را داشته باشید.

همه کارآفرینان مدرک تحصیلی نداشته اند.

این را هم فراموش نکنید که با گام نهاییدن در ورزش و تمارین روزانه قرار است شما به مقام قهرمانی برسید! بلکه قرار است حالت فیزیکی و روحی خود را Maintain   کنید و یا بهتر بگوییم تقویت و نگهداری کنید.

 

فردی را میشناسم که معماری کارآمد، نجار، اهل مطالعه، شوخ طبع و با منزلت است. ایشان همچنین دونده خوبی نیز میباشد.  طوری برنامه های خود را مدیریت میکند که همواره دویدن در کنار همه امور زندگیش بازتابی نورانی دارد.

آن طور که میدود و رسیدن به هدف را به صورت فیزیکی در هر روز خود لمس میکند. رسیدن به اهداف بلند مدت کسب و کاری وی هم معنایی زیبا به خود گرفته. هم عز ایشان را جزم تر میکند و هم روحیه رسیدن به قله برای وی امری همیشگیست.

 

اشتباه برداشت نشود منظور من فقط انجام ورزش و تمرینات به صورت دویدن یا رفتن به مسابقات فوتبال و … نیست. بلکه تمریناتی را میگویم که فقط شما را از حالت نشسته به وحالت ایستاده درآورد!!!  خود را تکان دهید.  خیلی جالب که روی یک آبمیوه دارای پالپ های پرتقالی نوشته بود:

Shake it to Wake it!

برایم خیلی جالب به نظر رسید” تکانش دهید تا بلند شود”

قابل بست به موضوع نیست؟ کمی تامل کنیم. به همین خاطر اسم ما بستوست!

یک کارآفرین موفق باید تکانش دهد، تا موفقیتش همواره موجودیت خود را حفظ کند.

 

خب، میگفتم، میتوانید به کلاس های یوگا بروید، میتوانید نماز خود را ترک نکنید و در کنارش آداب مدیتیشن Meditation    را به یاد بسپارید. در واقع در همان مبحث کوچینگ (فرهنگ کوچینگ) این امور جز آن دسته ابزار هاییست که انجام دادنش بسیار حیاتیست و به فرهنگ سازی سازمان شما کمک میکند.

تابحال پشت بام شرکت های ژاپنی را دیده اید؟ یک ساعت قبل از شروع کار همه کارمندان بهمراه مدیر خود ورزش های صبحگاهی میکنند. چقدر زیباست.

در یک باشگاه ورزشی و یا یک کلاس کاراته ثبت نام کنید . نمیدانم هرکجا و یا هرچیز که فکر میکنید به شما انرژی میدهد را بروید و انجام دهید.

 شما قبل از هر چیزی یک منبع انسانی هستید نه یک منبع فسیلی! نیاز به تامین انرژی برای انجام امور خود را دارید که آن هم انجام ورزش و تحرکات بدنی بهمراه تغذیه ای سالم است.

من به شخصه علاقه زیادی به پیاده روی در قسمت پشتی بام تهران (توچال ) را دارم. (خرکش) نام دارد و مسیری نسبتا خلوت است.  مسیر آنقدر هم صعب العبور نیست اما نامیست که از دیر باز بر آن نهاده اند: خر کش( گویا خر را میکشته است)!

یا گاهی اوقات به دریاچه چیتگر میروم و دوچرخه ای اجاره میکنم و یک ساعت حدودا 3 دور (دور دریاچه) میچرخم. البته با سرعتی متوسط و با احتیاط.

باز هم میگویم قرار نیست قهرمان ورزش شوید. تکانش دهید فقط تا بیدار شود! همین و بس. خود را مصدوم نکنید.

شخص کارآفرینی را میشناسم که یک مشکل بزرگ داشت و آن هم علاقه شدید وی به فوتبال بود. چنان که سالی یک بار رباط صلیبی پاره میکرد و خانه نشین میشد. از شانسش کار وی نوعی دور کاری بود . پس هنوز هم کسب و کارش پابرجاست.
 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

25. تمرکز کنید

 

بروی کاری که انجام میدهید تمرکز کنید. یک کار را بردارید ، تمرکز کنید، انجامش دهید و سپس دیگری را. هنگامی که در انجام 2 کار(وظیفه)  متفاوت هر کدام را جداگانه با موفقیت آمیز انجام دادید آنگاه شاید بشود گفت میتوانید بصورت هم زمان هم آنها را انجام دهید.

 انجام وظایف متعدد Multitasking  کاری سخت و تا کمی بیهوده است. البته نه همیشه. داشتن این هنر که بتوانیم با هر دست یک وزنه بلند کنیم ممکن است به تعادل کلی ما آسیب وارد کند.

مانند این است دو دست خود را بالا بی آورید و با یک دست مربع بکشبد و با دیگر مثلث ، آن هم همزمان. ممکن نیست.

تلاش بیهوده هم نکنید. قرار نیست زود تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید. اصلا دست شما نیست که چه زمان یک انسان موفق نامیده شوید.

بلکه از دیدگاه و منظر دیگران است که شما  درمسیر موفقیت و موقعیت های خوب و بهتر قرار میگیرید. پس در رسیدن به انجام امور عجله نکنید. انشالله خدا شمارا یاری میکند. چرا که خداوند همواره با صبر کنندگان است.

مثالی ساده درباره multitasking برای یک کسب و کار اینترنتی میتوان زد، مانند باز کردن هزاران تب Tab  در Browser  کامپیوتر است که هیچکدام را بطور دقیق بررسی نرده که هیچ بلکه اطلاعاتی دست و پا شکسته به کسب و کار و یا امور عملیای خود عرضه میکند.

یک کارآفرین موفق در ابتدا باید یاد بگیرد که انجام هر کاری در جایگاه خود بسیار مهم تر است از انجام چند کار و وظیفه به طور همزمان. شک نکنید بدان شکل کاری پیش نمیرود.

تنظیمات کلیدی تعیین هدف را که در دروس قبلی محیا کرده ایم را بخوانید. سعی کنید اهداف روزانه ای  که تعیین میکنید برای رسیدن SMART    باشند. پس برای اینکه اشتباهی صورت نگیرد و دچار Multitasking    نشوید.

هرشب قبل از خواب 3 هدف که برنامه رسیدن به آن را در جهت و راستای کلی برنامه هایتان در طول یک مدت طولانی را دارید معین کنید. و فردای آن روز به انجام آنها بپردازید. اطمینان حاصل کنید که اسمارت است و به خوبی معین، قابل اندازه گیری و …. میباشد.

داشتن تمرکز شرط اصلی کارآفرین موفق بودن است.

یادتان می آید گفتیم هر مرحله به بعدی وابسته است.

بله درست است هنگامی که ورزش کردید انجام چنین امری (تمرکز) کردن دیگر سخت نیست.

ترشح سروتونین در مغز و دوپامین و دیگر اسید ها به صورت طبیعی نیازمند انجام تحرکات فیزیکیست که به ما قدرت انگیزه داشتن و انگیزه بخشی میکند.

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

26. به خودتان استراحت بدهید.

 

در مسیرهای جاده ای نوشته ای پلیس راهنمایی و راهبری برای همه ما آشناست:

“هر دو ساعت رانندگی 10 دقیقه استراحتت کنید”

برای استراحت پس از انجام امور کسب و کارتان سفری را ترتیب دهید، دست زن و بچه را بگیرید و به یک سفر هیجانی و یا ماجراجویانه بروید. بگذارید ذهنتان کمی نفس بکشد.

اگر فقط و فقط کار کنید مطمئن باشید که در حال شکست هستید .

یک کارآفرین موفق هم کسب و کاری موفق دارد و هم شرایط فیزیکی ، روحی و روانی ایشان زبان زد باشد.

 

 

فراموش نکنید که کارمندان شما نیز به استراحت نیاز دارند. آنها هم مانند شما انسان اند و سودای موفقیت را در سر دارند. با فرهنگی که پیشتر از آن سخن به میان آوردیم آشنایی دارید.

فرهنگ احترام به یکدیگر در محیط کار را برای سازمان خود تدائی کنید.

 آن هنگام که کار ها انجام شود و اهداف روزانه برقرار باشند شما و همکارانتان جز به نیکی یاد کردن از یکدیگر راه و پیشه ای را نخواهید یافت.

 

در مبحث کوچینگ Coaching   خواهید دید که چگونه میتوان با خود آگاهی تمام مشکلات خود و کارمندان خود را در درون سازمانتان بهبود ببخشید. شما درواقع دارای دستی شفا بخش خواهید شد که نه فقط شما بلکه کارمندانتان نیز هم بدان دسترسی خواهند یافت.

 

خودآگاهی = حل معضلات و مشکلات = برقراری نیاز های اولیه Basic needs = پیشرفت افراد = پیشرفت سازمان ها = پیشرفت جامعه = همکاری های موفق بین المللی = سفر به کرات دیگر برای ادامه نسل در دیگر نقاط منظومه شمسی ( آرمان گرایی در حد لالیگا)

 

آری مدینه فاضله همه ما باید بسیار فراتر از آن چیزی باشد که حتی فکرش را میکنیم. داشتن تفکری ایده آل گرایانه میتواند گاهی اوقات استراحت های خوبی پس از انجام امور کسب و کاریمان به ما عرضه کند.

 

 

 

27. هر چیز را نمیدانید بپرسید

 

 

شما عالم دهر نیستید. هیچکس نیست. 

پس اگر کمک نیاز داشتید از دیگران درخواست کمک کنید. مشاوره بگیرید. کوچ استخدام کنید.

پرسیدن عیب نیست، نپرسیدن عیب است.

 

پرس و جو (ذهنی فلسفی) را دارا بودن، ذهن شما را در همه حال آماده یادگیری نگاه میدارد همانطور که پیشتر گفته بودیم. پس آماده قبول کردن پیشنهادات و انتقادات باشید. در نتیجه دیگران نیز مانند شما عمل خواهند کرد.

 

یک کارآفرین موفق این چنین است.

 

 برای اینکه بخواهید بپرسید چگونه میشود یک کارآفرین موفق بود

28. شکست را بپذیرید

 

مانند آقای ترامپ  (قلی) رییس جمهور آمریکا نباشیم!

شکست یک گزینه است. بهتر است همان لحظه که به وقوع میپیوندد قبولش کنید تا بگذارید بعدا. امریست اجتناب ناپذیر . همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست و باید این را نیز دانست تا اگر شکست خوردید به راحتی بپذیرید.

یک بار به یک چاه سقوط کردید ایرادی ندارد. یا مرحوم میشوید یا شانس می آورید و نجات پیدا میکنید. زشت آن است که دوباره در همان چاه سقوط کنید.

 

 

29. الهام بگیرید

 

تفاوت ما انسان ها با حیوانات در همین امر است. قدرت تفکر و تعقل داریم. میتوانیم روحیه بگیریم، انگیزمند بشویم و در بسیاری از مواقع برای یکدیگر مرهم شویم و الهام بخشی کنیم چرا که ما موجوداتی اجتماعی هستیم.

پس یادتان باشد که یک کارآفرین موفق همواره در حال حل معضلات و مشکلاتی هستید که کسی آنان را حل نکرده و یا اگر هم حل شده اند شما در جستجوی راه حلی دیگر هستید.

 

در واقع فرمول خلاق بودن و خلاقیت بخرج دادن الهام بخشیدن و مورد الهام بخشیده شدن است.

 

ممکن است فردی با رفتن به یک خار و بار فروشی و مشاهده سبک قرارگیری اجناس دچار الهام شود. ممکن است فردی در سرویس بهداشتی!

یکی در حمام زیر دوش و یا یکی پس از بیدار شدن از خواب پس از دیدن رویایی جذاب یا کابوسی ترسناک. انسان باید بپذیرد که موجودی خارق العاده و متفاوت است.

میتواند توانایی  هایی بیشتر از این که دارد را دارا باشد. اشرف مخلوقات بودن به همین است.

 

برای اطلاعات بیشتر بهتان بگویم که: غیر از انسان تنها جانوری که از سوی خداوند بدو وحی شده است زنبور عسل است. چرا که تنها موجودیست که کار میکند، همکاری تیمی انجام میدهد، خانه خود را از صفر میسازد، حظورش در طبیعت موجب ایستادگی اکوسیستم به صورت کلیست،  ملکه خود را مورد احترام قرار میدهد، تمامی زنبور های عسل به عنوان سرباز هایی زرد رنگ، همواره به هم احترام میگذارند!  و جالب اینکه فقط درصد کمتری از عسلی که میسازد را برای خود برمیدارد. ( این هم کمی استراحت فکری)

 

 

30. کمک به دیگران

 

در مبحثی با نام COP : Community of Practice

 خواهید دید که چگونه با همکاری درون سازمانی افراد به یکدیگر دانشی که دیگری ندارد را می آموزند و در مقابل دانشی از فرد مقابل یاد میگیرند.در واقع با کمک به دیگران راه را برای خود و فرهنگ سازمانی خود در جهت موفقیت هموار میکنیم.

 

یک کارآفرین موفق با کمک به دیگران یک کارآفرین موفق است!

 

 

 

نتیجه گیری: 

 

 

 

 

 

30 نکته مطرح شده، نکاتیست که در بیشتر منابع اینترنتی قابل جستجوست، هرچند تعداد آنها با توجه به نظر بیشتر کاربران ما تعدادی معقول و قابل بست به رسیدن به هدف” یک کارآفرین موفق بودن” میباشد.

برخی سرفصل ها و نکات همانطور که بود به فارسی ترجمه شده و برخی با توجه به فرهنگ ایرانی ما و زبانمان فارسی سازی شده تا درک بیشتر مطلب را به حظور شما مخاطبان عزیز برساند.

مطالب ذکر شده مجموعه ای ترکیبی از منابعیست که گاه از سرفصل  آن ها استفاده شده و گاه مطالب اصلی مورد ترجمه، تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گرفته و همچنین تجارب فردی شخص نویسنده مطلب برای فهم بیشتر مخاطب در داخل متون درج شده است.

در اصلاح و بهتر شدن مطالب ما ، مارا همراهی کنید و از نکات و انتقادات خود ما را بی بهره نگذارید.

با تشکر مدیریت سایت (واحد آموزش)

 

مطالب برگرفته از مجموعه های :

نیل پتل

مدیریت خلاقیت

مدیریت منابع انسانی

زندگی نامه استیو جابز

دروس کسب و کار بستو

 

 

 

One thought on “چگونه یک کارآفرین موفق بود”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *