چ. آبا ۵ام, ۱۴۰۰
چگونه ازتحقیقات بازار را بهتر انجام دهیم
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تحقیقات بازار را توسط خودتان به انجام رسانید

 

خود را در تحقیقات بازار محک بزنید

 

 

در مطلب فوق خواهید آموخت، که تحقیقات بازار را به چه شکل میتوانید با استفاده از نظرسنجی ها و مصاحبه به انجام رسانید و از تاثیر آن را بر کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید.

 

در حالی که بدست آوردن دیتایی (اطلاعاتی) به درد بخور و عملگرا در حین مطالعات یا تحقیقات بازار به صورت شخصی(توسط مدیریت کسب و کار)، امری ممکن و قابل اجراست، در همین حال دارا بودن یک برنامه مشخص پیش نیاز کار شما میباشد .

چطور ازکیفیت سرمایه گذاری و هزینه ای که در جهت تحقیقات بازارخود انجام داده اید مطلع شوید و میزان تاثیرگذاری تصمیمات و تمهیدات انجام شده را مورد بررسی قرار دهید.

 

دراین نوشته سعی شده است، نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا مطئن شوید، کسب و کار شما به صورت کاملا پویا، و با تحقیقات بازار بسیار دقیقی که به انجام رسانده اید مدیریت میشود.

 

به این نکات توجه شود:

 

برای چه منظورتحقیقات بازار را مورد نیاز میبینید؟

 

انواع تحقیقات در بازار را میشناسید؟

 

جامعه مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و مسیری که تحقیقات بازار را میخواهید به دست آورید را برای خود ترسیم کنید.

 

از کدام روش جمع آوری داده ها میخواهید استفاده کنید؟ مصاحبه؟ گروه متمرکز؟ تماس تلفنی؟ نظر سنجی؟ و یا؟

 

از تعداد افرادی که برای نظر سنجی، نظر خواهی کرده اید یا در گروه متمرکز شرکت داده اید آگاهی کامل دارید؟

 

نوع داده ها را مطابق با برنامه هایتان و مطلوب جامعه هدف میبینید؟

 

اطمینان حاصل کنید که جامعه هدف تعیین شده از سوی شما مرتبط با نیاز ها و خواسته هایتان است

 

در نظر سنجیهایتان همواره درب انتقادات و نظر دهی را باز گذارید!

 

 
از داده هایی که به دست می آورید نمودار، گراف و چارت درست کنید

ü    مسیر آنالیز را برای شما هموارتر میکند

ü    چرا که داده های شما را به صورت خلاصه و گویا به نمایش میگذارند .

ü    برنامه هایی نظیر:  نرم افزار تبلو و یا از طریق مایکروسافت اکسل،

 

ضبط صوتی و تصویری تحقیقات بازار (نظر سنجی، مصاحبه ها، تماس های تلفنی، ایمیل و …)

ü    برای بررسی هر چه بهتر تحقیقات بدست آمده از طریق مصاحبه های فردی و یا گرو های متمرکز Focus Group   آنها را ضبط کنید و همواره آن ها را مقایسه و تجزیزه تحلیل کنید

 

 

انتقادات را جدی بگیرید

ü    مهمترین بازتاب را نه فقط از برخورد جامعه مورد بررسی بدست می آورید بلکه انتقادات آنها بسیار برای شما ارزشمند خواهد بود.

ü    برای آمادگی بهتر برای مقابله با هرگونه انتقادی که فکر میکنید ممکن است دوست نداشته باشید ، فکر کردن و از پیش در نظر گیری آنهاست.

ü    ارزش شنیدن دارد.

 

از خنثی بودن نظر سنجی اطمینان حاصل کنید. به عبارتی دیگر خود را بی طرف نشان دهید!

o      انواع نظر سنجی:

1.    سوال هایی که 5 گزینه ای مینامیم و همواره یک گزینه خنثی در میان گزینه ها وجود دارد.

در این نوع روش سوال کردن ، پس از پایان نظرسنجی ها و یا مصاحبه ها، میزان رضایت پاسخ دهنده را با استفاده از گزینه هایی نظیر : موافق،مخالف، خنثی و … مورد بررسی قرار میدهد.  

 

 
به نحوی مصاحبه ها و نظر سنجی ها را سریع و ساده طراحی کنید تا تکمیل آنها توسط پاسخ دهندگان راحت باشد.

 

تفاوت انواع داده ها نظیر داده های کمی و کیفی را بخوبی تشخیص دهید تا با علم بیشتری کارتان را انجام دهید. (آموزش مداوم، تکرار مستمر اطلاعات و دانش شخصی بعنوان یک کارآفرین موفق)

 

سوالات طراحی شده در امور تحقیقات بازار خود را همواره مرور کنید و از جملات و یا کلماتی که حس میکنید میتواند نوعی توهین به شرکت کننده تلقی شود اجتناب کنید.

 

بیشتر تمرکزتان برای بدست آوردن داده های کمی باشد. پس برای شما تجزیه تحلیلی ساده تر را بهمراه خواهد داشت.

 

اطمینان حاصل کنید که شرایط را طوری محیا کرده اید که شرکت کنندگان(پاسخ دهندگان) احساس امنیت اطلاعاتی کنند، پس مشارکت بهتری خواهند داشت و از محرمانه بودن شرایط مطمئن هستند.

 

در تمامی مراحل خود را بیطرف و خارج از ماجرا قرار دهید و امور را بدست فردی بی طرف برای تسهیل قرار دهید. (البته طراحی و آماده سازی راهنمای برگزاری و ایجاد ارتباطات توسط شما انجام گرفته)

 

ذهنتان را همواره برای درنظر گیری موقعیت ها و روش هایی که قبل از شروع مطالعات و تحقیقات بازار مورد توجه قرار نداده اید همواره باز نگه دارید. چرا که تحقیقات در بازاری که همیشه در حال تغییرات است نیازمند آمادگیست.

 

 

با بستو باشید….

 

 https://www.hotjar.com/blog/survey-questions/

Inc. Guide to Market Research

2 thoughts on “چگونه تحقیقات بازار و بازاریابی کنیم؟”
    1. سپاس، از اینکه مارا دنبال میکنید متشکریم. تمام تلاش ما ارائه مطالب عمیق و همگان پسند برای بهبود فضای کسب وکار شماست….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *