ج. ارد ۳ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه

NLP   در کوچینگ

NLP و راپورت در کوچینگ

  NLPچیست؟

 

NLP   مخفف Neuro Linguistic Programming  یک رویکرد ارتباطی برای برنامه ریزی عصبی زبانی یا برنامه ریزی کلامی ذهن است و در سال 1970 در ایالت کالیفورنیا آمریکا برای اولین بار مطرح شد. NLP   به معنای ساده، ایجاد راهی برای تغییر افکار و رفتارهای یک فرد با استفاده از کلمات و تبادل نظرات است که در دستیابی به نتایج مطلوب به وی کمک میکند. استفاده از چنین روشی در کوچینگ میتواند نتایج ارزشمندی از خود بر جای بگذارد چرا که بر ایجاد خودآگاهی فردی و  بهزیستی انسان بنا شده است و کیفیت یک کوچینگ مطلوب ملزم به داشتن آگاهی از روش ها و طرق گوناگون است که یک مربی خوب همواره باید بدان مجهز باشد.

 

از سال 1970 تا کنون از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و یک روش شبه علمی شناخته میشود که موارد کاربرد آن شامل درمان اختلالات اظطرابی و بهبود عملکرد با ایجاد حس سرخوشی و خوشبختی در محل کار و امور هرروزه یک فرد است. NLP و معنا و مفهوم آن طیف وسیعی از داده ها را در برمیگیرد. و اما آنجا که در بستو حس کردیم با معرفی این روش و نحوه استفاده آن برای افزایش مهارت های کوچینگ شما در ارتباط با ارباب رجوع هایتان موثر واقع میشود 

و نیاز هر مربی یا بیزینس کوچ موفق، اتخاذ این روش و بهره جستن از انواع راهکار های موفق در کوچینگ است.

 

 

 

  • NLP   چیزی فراتر از یک دسته ابزار، بلکه معرف  یک راه حل  جدید با استفاده از”  فکر کردن و سخن گقتن ” برای شکل گیری رفتارها و روزمره افراد است.
  • NLP   به سازمان ها، کارمندان، مدیران و یا شخصیت های نوآور و یا کارآفرین کمک میکند تا بهترین ها را تجربه کنند و راه محبوبیتی پایدار را طی کنند.

 

کوچینگ و NLP :

 

برای درک هرچه بهتر زبان ذهنی ،NLP”  به مربیان در حین کوچینگ کمک بسزایی میکند و به گرفتن نتایج بهتر سوق میدهد. یکی از محبوبترین روش های کوچینگ شناخته میشود که موحجب خودآگاهی در ارباب رجوع و تغییر بهتر فرد میشود.

همانطور که پیشتر گفتیم کوچینگ در عمل، به ایجاد خودآگاهی در فرد مورد نظر(ارباب رجوع) کمک میکند و باعث میشود در طول جلسه های کوچینگ فرد را مجاب به پاسخ دادن به نیاز ها(مشکلات) و چالش های پیش روی خویش کند. در واقع هنر یک کوچ موفق داشتن مهارت های کوچینگ است که یکی از  آن ها NLP  است. NLP  از مجموعه ای از تکنیک ها تشکیل میشود که به مربی یا کوچ توانایی ایجاد ارتباطی سازگار و پر آرامش را در ارتباط با ارباب رجوع میدهد .

 

یکی از مهم ترین تکنیک ها ی اصلی که در جهت پاکسازی ذهن از اتفاقات یا احساسات منفی مربوط  به گذشته بسیار کاربردی است.

 

به تکنیک های قید شده توجه کنید:

 

·       برای شنیدن واقعیت از زبان فرد مورد کوچینگ قرا گرفته (ارباب رجوع) و رساندن همان حرفهای ایشان به عرض خودش یا به گوش های خودش باید رابطه ای دوستانه، صمیمی و سازگارا با فرد تشکیل داد.

·       برقراری راپورت در مربی گری یکی دیگر از مهمترین تکنیک هاست. که به ایجاد رابطه ای اصیل با فردی که تابحال وی را ندیده و شناختی از ایشان ندارید کمک میکند. فرض کنید با داشتن زبان بدن مناسب، حالات نگاه کردن و گوش دادنی پر تمرکز در ارتباط با ارباب رجوع، ارتباطی عمیق را بین خود و طرف مقابل ایجاد کنید. بدون اینکه شناختی از قبل نسبت به فرد داشته باشید.

                         میتواند تکان دادن سر باشد و یا برخوردی که شمارا تماما گوش و انسانی همدرد و یا یک ناجی به تصویر بکشد. 

لپ و پوسکنده ، بدون یک رابطه صحیح ، هرگز قادر به دستیابی به پتانسیل واقعی فرد مورد کوچینگ قرا گرفته نخواهید بود.

 

 

 

 

راپورت چیست؟ و چطور از صحت عملکرد و بازدهی آن در عملیات کوچینگ اطمینان حاصل کنیم؟

 

به زبانی ساده، راپورت در کوچینگ به معنای این است که پا در کفش ارباب رجوع گذاشته و خود را جای او قرار دهید. به این فکر کنید که آنها چه کسی هستند؟ از کجا می آیند و چه احساساتی دارند؟ به این معنا که 100 درصد وجود شما تشکیل شده از خصوصیات و تفکرات ایشان است . در این ارتباط خواهیم فهمید که جریان شکل گرفته از مکالمات شما منجر به دستیابی به احساسی مشترک خواهد بود.

خواهید فهمید که وضعیت آنها چگونه است و حس میکنید که گویا با یک دوست که سالهاست وی را میشناسید در حال مکالمه اید. هنگامی که چنین برخورد کنید، فرد مورد کوچینگ قرار گرفته با شما راحت و باز میشود و خواهید دید فراتر از حقایق و اطلاعات را به راحتی با شما بازگو میکند. البته تمامی اینها ملزم به ایجاد ارتباطی امن در موضعی ناجی گرایانه است.

 

منابع :

 

در ارتباط با توسعه این نوع مهارت در بسیاری از منابع و ماخذها اطلاعات زیادی یافت میشود و برخی از آنها از تئوری های NLP   که در جهت ایجاد راه کارهایی گفتاری و زبان بدنی برای کمک به هماهنگی بیشتر با شخص اتخاذ میکنید، استفاده میشود. داشتن حتی کمی دانش سطحی از این روش NLP:   به شما در جهت ایجاد رابطه ای فراتر از حد تصور شما در مسیرتان فراهم میکند. پس در کوچینگ همواره به خاطر داشته باشید که شما روانشناس و یا متخصص روانکاوی نیستید بلکه با استفاده از تکنیک ها و دانشی سطحی بر تئوری ها قادر به برقراری ارتباطی مربیگرایانه خواهید بود. 

 

لزوم استفاده از راپورت:

 

در واقع با استفاده از راپورت شما به ایجاد رابطه ای مشترک در مربیگری دست خواخید یافت و در وهله اول این است که بخواهید  ارباب رجوع (کوچی) خود را شناخته و پا به پای وی در ساده ترین و عمیق ترین سطوح گوش دهید تا آنها را درک کنید.  ارزش ها و خواسته ها و نیازهایشان را حس کنید. این مسیر شما را وارد دنیای آنها وارد میکند و میتوانید با زبان خودشان با یکدیگر سخن بگویید و تبادل اطلاعات کنید. 

 

8 نکته مهم در ساختن راپورت(سازش، ارتباط) در کوچینگ:

 

به تعدادی از نکات مورد نیاز در ایجاد سازش یا راپورت توجه کنید که به شما به عنوان مربی سازمان کمک خواهد کرد که یک سازش گر و سازنده ارتباطی موثر شوید.

 

 

ساخت راپورت یا سازش را همواره در اولویت کار کوچینگ خود قرار دهید:

فراموش نکنید که بدون سازش و راپورت، جلسات مربیگری (کوچینگ) شما پایدار نخواهد بود. پس مطمئن شوید که در وهله اول راپورت را بخوبی ایجاد کرده اید.

 

سوالاتی را در جهت ساخت راپورت بپرسید. مانند سوالاتی از قبیل:

پرسش از اینکه چه چیز برای آنها بسیار مهم است؟

چه عواملی باعث اظطراب آنها میشود؟

باورهای اساسی آنها چیست؟

 

 

ابتدا درخواست کنید تا فرد به شما اجازه سوال و جواب را بدهد

بیشترین حجم ارتباطات شما در واقع استفاده از حواس شماست، از جمله برداشت شواهد از آنچه مشاهده میکنید و سپس بازگرداندن آن به مشتری. با این اوصاف باید از اینکه فرد به شما این اجازه را میدهد یا خیر در ابتدا جلسات اطمینان حاصل کنید.

 

خوب گوش کنید و نشان دهید که شنونده خوبی هستید:

گوش کردن از نکات کلیدی است که هر مربی موفق به آن مجهز است. سطوح گوش کردن را بیاموزید.  در واقع با یادگیری تکنیک های سطح یک و دو گوش دادن شما قادر خواهید بود که در جلسات کوچینگ تماما گوش باشید. همین به تنهایی کافی نیست بلکه ارباب رجوع نیاز دارد که بداند شما حضور دارید.

https://www.personal-coaching-information.com/active-listening-techniques.html

 

از زبان آنها برای گفتگو استفاده کنید:

 

هنگامی که زبان خود را مانند یک گیتار با نوع گفتار آنها کوک میکنید و در زبان ایشان سخن مگویید خواهید دید که به چه اندازه مشتری به شما اعتماد میکند و آمادگی بیشتری در دریافت پبشنهادات و سوالات شما خواهد داشت. این به معنای انتخاب کلماتی مشابه و تکه کلام های شخص مورد مربی گری قرار گرفته خواهد بود. این امری رایج در حین ایجاد راپورت و سازگاریست. پس نگران عقاید خود نباشید.

 

علائم تاییدیه را بیاموزید

 

بدانید که وقتی با مشتری خود هماهنگ میشوید و میدانید که آنها از کجا می آیند و میتوانید نقاط قوت، ضعف آنها را شناسایی کنید، لحظه ارتباط شکل گرفته پس در آن هنگام علامت هایی را مانند فرکانس به فرد در جهت تایید گفته های ایشان ارسال کنید. مانند تکان دادن سر و یا بستن چشم ها به حالت همدردی و مشترک بودن عواطف و احساسات. با استفاده از دریافت نقاط قوت فرد میتوانید حرف های مربوط آنها که از نقاط قوت ایشان نشات گرفته را مورد تایید قرار دهید و به خوبی با استفاده از آنها موقعیت های موجود را بررسی کرده و مورد حل و فصل قرار دهید . و همچنین از طریق نقاط ضعف آنها خطرات احتمالی را هدف قرار داده و اجازه به رشد آنها را ندهید. SWOT  و آنالیز آن در اینجا از موثر ترین روش هاست که در کوچینگ به آن نیاز دارید. پس با راپورت صحیح به دیگر تکنیک ها نیز دسترسی بهتری خواهید داشت.

 

زبان بدن را خوب بیاموزید و در کوچینگ اتخاذ کنید

 

حسن تفاهم، نیک آمیزی، سازگاری، رابطه ی دوستانه

ایجاد سازش یا حس تفاهم، سازگاری و یا رابطه ای دوستانه در کوچینگ

چطور با ایجاد تفاهم یا راپورت با ارباب رجوع به خوبی کوچ

چطور با ایجاد تفاهم مربی خوبی برای مدیران باشیم؟

راپورت

 

 

 دانشنامه:

Coaching with NLP: How to Be a Master Coach by Joseph O’Conner and Andrea Lages (Paperback – 5 April 2004)

NLP: The New Technology of Achievement by NLP Comprehensive (Paperback)

Introducing NLP: Psychological Skills for Understanding and Influencing People by Joseph O’Conner and John Seymour (Paperback – Jan 2003)

 bastu.ir

https://www.personal-coaching-information.com/building-rapport-in-coaching.html

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *