ج. ارد ۳ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

7 گام اساسی توسعه محصول جدید

 

توسعه محصول جدید

توسعه و در نهایت عرضه یک محصول جدید اغلب میتواند باعث ویرانی و نابودی کسب وکار ها شود! به ویژه کسب وکارهایی که نوپا بوده و تولید یا ارتقای محصول از اولین اقدامات آنهاست.

برخی شرکت ها در پی تولید یک محصول گام برداشته و برخی در ارتقای آن. توسعه محصول جدید

 

گاه توسعه یک محصول با توسعه یک خدمت یا فرآیند اشتباه گرفته میشود .

مراحل گام به گام توسعه محصول بر اساس ماهیت تجارت و سبک مدیریت آن متفاوت است اما بیشتر مشاغل 7 مرحله اصلی را در روند توسعه محصول پیشنهادی دنبال میکنند و برخی 4 مرحله و یا 6 مرحله… توسعه محصول جدید

 

 در این مطلب، قصد داریم گام های ابتدایی که پیش از تولید محصول باید در نظر بگیرید را قرار داده ایم . و خواهید دید توسعه یک محصول با ایده ای که در سر دارید کاری نه بسیار دشوار بلکه نیازمند تحقیقات مستمر و مداوم است که در مطالب آینده به جزئیات آن (توسعه محصول جدید) بیشتر خواهیم پرداخت.

 

توسعه محصول جدید

ایده پردازی و کنکاش در ایده اولیه در جهت توسعه محصول پیشنهادی:

اولین گام ، ایجاد ایده برای محصول است. از کارمندان خود به ویژه افرادی که دائما با مشتری ها سر و کار دارند ، ایده بخواهید . ببینید در ذهن آنها چه میگذرد. معمولا امور مشتریان ایده های جالبی در حین انجام کار های روزانه را در ذهنشان میپرورانند . و این به این خاطر است که بازخورد مستقیمی از مشتریان در نظر سنجی ها به دست می آورند. توسعه محصول جدید

 

صنعتی که در آن هستید را بررسی کنید. آیا مناطقی وجود دارد که از حضور محصولی خاص بی بهره مانده است؟ معمولا آن را گپ یا “درز” بازار میگویند. مارکت گپ!  توسعه محصول جدید

 

از گروه متمرکز و یا مصاحبه ها یی در نظرسنجی مشتریانتان استفاده کنید. ساده ترین راه استفاده از نظر سنجی های آنلاین است که ایده های  طرفداران شبکه اجتماعی خود را بصورت کاملا رایگان جمع آوری میکنید. شکر خدا در کشور ما چنین اطلاعاتی هزینه بر نیست. در حالی که در کشور های توسعه یافته بنا بر ارزش اطلاعات و نظرات افراد، برای جمع آوری ایده ها و اطلاعات افرادی که تا کنون آنها را ندیده و نمیشناسید برای شما هزینه بر خواهد بود! توسعه محصول جدید

 

خلاصه که تمام ایده های یک محصول جدید را لیست کنید . اگر ایده شما نیازبه بهبود دارد ، نظرات جمع آوری شده را در پیشرفت آن بکار گیرید . گاه ممکن است در طی نظر سنجی ایده هایی خاص تر نظر شما را جلب کند. توسعه محصول جدید

 

تنها در یک مورد میتوانید از یک شاخه به شاخه دیگر بپرید! آن هم هنگامیست که در حال ایده پردازی برای هدف مطلوب خود یعنی توسعه محصول جدید هستید. توسعه محصول جدید

 

 

ارزیابی ایده ها:

 

لیستی از ایده های جمع آوری شده درباره محصول پیشنهادی تهیه کنید. و آن را با تمامی افرادی که در تصمیم گیری شریک هستند در میان گذاشته و مشورت کنید. توسعه محصول جدید

 

در مورد جوانب مثبت و منفی هر ایده بحث کنید و هزینه های تولید و دیگر جوانب مهم را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

 

توسعه محصول جدید

 

بازخورد های احتمالی و ارزیابی بازار:

 

از مشتریان، کارمندان و شرکای تجاری خود نظر بگیرید که کدام لایده بیشتر مورد توجه آنها قرار میکیرد.  از طریق تماس های تلفنی و یا پیام های مستقیم در رسانه های اجتماعی از مشتریان نظر بخواهید. برای همکاران و کارمندان خود ایمیل فرستاده و یا در صفحه اعلانات شرکت دعوت به همکاری نصب کنید.( فراموش نکنید که کارمندان شما اولین و بهترین گزینه برای نظر خواهی هستند) توسعه محصول جدید

 

در این مرحله سعی کنید تعداد ایده ها را کاهش دهید تا در مراحل بعد با توده ای از ایده ها سردرگم نشوید. توسعه محصول جدید

 

 

استفاده از رسانه های اجتماعی:***

 

رسانه های اجتماعی میتوانند ابزاری قدرتمند برای درخواست بازخورد باشند، البته به شرطی که راحت باشید و ایده محصول خود را علنی کنید!  اگر حضوری پررنگ در توییتر یا اینستاگرام دارید، توضیحاتی با تصاویر مربط به ایده خود را به اشتراک گذارید و از بازدید کنندگان بخواهید در باره محصول شما نظر بدهند. حتی میتوانید نام افرادی که همکاری میکنند را لیست کنید تا جز اولین مشتریان شما باشند. توسعه محصول جدید

 

لینکد این یکی دیگر از فضاهاییست که میتوانید با حرفه ای ها ایده خود را درمیان بگذارید. و یا از افراد متخصص در تولید و یا ارتقا محصول خود بهره مند شوید. توسعه محصول جدید

 

 

وضعیت رقابت در بازار مد نظر را تحلیل کنید

 

ایده خود را پس از تحلیل از طریق افراد و یا بهتر بگوییم (تحقیقات اولیه یا مشاهدات) که بدست آوردید میتوانید از دیدگاه تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.  آیا محصول مشابه در بازار وجود دارد؟ اگر بله، ایده شما به چه شکل خاص میباشد و چطور معایب محصولات موجود رقیب را برطرف میکند. و اگر وجود ندارد تا کنون نیاز افراد به چه شکل برطرف میشده است؟ توسعه محصول جدید

 

 

فراموش نشود:

تولید ثمره نیاز است، نه نیاز ثمره تولید(ژان بودریار ، جامعه مصرفی)

به این معناست که هنگامی که در جامعه ای احساس نیاز میکنید برای یک محصول خاص آنهنگام وقت تولید آن محصول فرارسیده است. توسعه محصول جدید

 

یک اتفاق بد که در کشور های در حال توسعه همواره رقم میخورد، مورد استعمار خارجی قرار گرفتن است . به طوری که محصولات تولید شده در کشور های توسعه یافته به کشور های در حال توسعه سرازیر شده بدون در نظر گیری میزان نیاز به آن محصولات و یا خدمات. پس پدر اقتصاد درآمده و پول ها در جیب سو استفاده کنندگان از مملکت خارج میشود!!! توسعه محصول جدید

 

 

پس از آن تقاضا برای محصول را بررسی کنید و تمام هزینه های توسعه و هزینه های عملیاتی را تخمین بزنید وتا به تعیین سود خالص برسید. توسعه محصول جدید

 

(مراحل ذکر شده فقط اطلاعاتی مختصر از چگونگی شروع برای توسعه محصول است) و پس از کاهش استرس تولید و مطالعه این مبحث، شما را با برنامه ریزی گام به گام تولید محصول با فهرست موارد مورد نیاز برای در برگیری آشنا میکنیم. که چطور ایده خود را عملی کرده و حتی در صورت نیاز به سرمایه گذار به خوبی آن را با استفاده از تعدادی اسلاید های مدیریت شده پاورپوینت به عرض سرمایه گذاران برای جذب بودجه برسانید. توسعه محصول جدید

 

 

 

نمونه اولیه و بازاریابی مورد نیاز:

 

نمونه اولیه محصول خود را تولید کنید، سپس آن را با تعداد زیادی از مشتری های وفادار و شرکای تجاری خود به اشتراک گذارید. از آنها بخواهید آن را امتحان کنند. و نظرات خود را ارائه دهند. توسعه محصول جدید

 

تیم بازرایابی باید از این بازخورد برای ساخت پیام های بازرایابی و توسعه ایده های تبلیغاتی خود استفاده کند. پیام بازرایابی خود را بر اساس اولین پیام هایی در در این بازخورد ها بدست آوردید تعیین کنید. توسعه محصول جدید

 

گاه محصول شما کاربردی متفاوت از ایده اولیه شما ممکن است داشته باشد.

فراموش نشود که در مباحث آینده بیشتر درباره این بخش از تسعه محصول حرف خواهیم زد.(گسترش خط و یا گسترش برند؟) توسعه محصول جدید

 

 

تست محصول در بازار:

 

در صورت لزوم، نمونه اولیه را تولید کنید و یا نسخه جدیدی از آن را پس از اعمال نظرات و بازخورد ها آماده کنید.

نمونه های دیگری را برای آزمایش بازار نیز تهیه کنید. که شامل مزایا و یا آپشن های متفاوت هستند.  محصول خود را در یک محدوده جغرافیایی مد نظرتان و جامعه ای کوچک عرضه کنید. توسعه محصول جدید

 

ببینید آیا این محصول فروش خوبی دارد یا خیر؟

فروش را تحلیل کنید.

قیمت و اثربخشی پیام های بازرا یابی را ارزیابی کنید.

 

 

راه اندازی و ارائه محصول:

توسعه محصول جدید

 

تولید را برای دور اول عرضه محصول راه اندازی کنید. بر اساس آزمایش بازار و تقاضای محصول، تعداد مورد نیاز در جهت تولید را ارزیابی کنید. افرادی را برای معرفی محصولتان در فروشگاه ها و مراکز فروش که تعبیه کرده اید تعیین کنید.

 

 

 

فراموش نشود که عرضه کنندگان اولین مشتریان شما و بهترین گزینه ها برای فروش محصولات شما در بین دیگر رقبایتان هستند. پس هوای آنها را داسته باشید. توسعه محصول جدید

 

 

7 مرحله کلیدی را در این بخش بررسی کردیم و قصد داریم در دروس بعد مراحل اصلی برای تولید، ارتقا و توسعه محصول یا خدمات یا فرآیند ها را به صورت آکادمیک مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

فراموش نشود که همراه ایده نابی که در سر دارید، فقط نیمی از راه را طی کرده اید و نیمه دیگر تجزیه و تحلیل مواردی از قبیل(تحلیل بازار رقابت، چرخه زیست محصول، بازرایابی ترکیبی، همپیمانان استراتژیک و استراتژی های فروش و …) از دسته اموریست که پیش از تولید محصول باید به آنها توجه کنید. توسعه محصول جدید

 

پیش از مشورت با دیگران از اینکه محصول خود را با استفاده از مطالبی که به شما معرفی میکنیم جمع بندی و مکتوب کنید.

تا با استفاده از یک ارائه مفید ، سرمایه گذاران را مجذوب ایده ناب و اقتصادی خود کنید. توسعه محصول جدید

 

www.bastu.ir 

 

https://profiletree.com/new-product-development-process/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *