ج. مهر ۲ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مارکت گپ یا شکاف بازار به چه معناست؟ Market gap

 

گپ در بازار (شکاف در بازار)  به موقعیتی گفته میشود که شرایط تولید و فروش محصول یا خدماتی که نیاز آن در جامعه بوجود آمده ولی خود محصول یا خدمت هنوز موجود نیست. 

به طور مثال، هنگامی که شرکت اپل از سری آیفون های بدون سوکت هدفون رونمایی کرد، گپ مارکت خوبی در بازار به وجود آمد که تولید کنندگان هدفون های بولوتوس از موقعیت استفاده کرده و انواع هدفون بدون سیم را تولید کردند.  

به عبارتی دیگر “گپ” یا شکاف به معنای تفاوت بین عرضه و تقاضا نیز اطلاق میشود. و همچنین به معنای نیاز مصرف کننده هنگامی که عرضه نیز موجود نباشد هم میتوان معنا کرد.

برای بسیاری از شرکت ها ، شکاف به وجود آمده در بازار، فرصتی است برای گسترش دایره مشتریان خود. و با شناسایی خلا های موجود در بازار و پر کردن آن خلا میتوان به نفوذ هرچه بیشتر در بازار دست پیدا کرد.

 پیش نیاز : شناخت قواعد  بازاریابی و فروش 

ویژگی های شکاف بازار (گپ بازار)

 

·       یک محصول کاملا جدید که در بازار نظیر آن وجود ندارد.

·       محصولی موجود در بازار. و با کمی ارتقا ، فروشی چشم گیر را به وجود می آورد.

·       محصولی جدید اما هیچ فرد یا شرکتی توانایی فروش آن را در بازاری جدید را نداشته است. و معرفی آن به بازار فروش  را چندین برابر میکند.

 

 

بر اساس معنای تجاری مارکت گپ یا شکاف در بازار میتوان فهمید که

مارکت گپ به معنای فرصتی برای تولید چیزی که هنوز در دسترس نیست اما مردم مایلند آن را خریداری و داشته باشند.

 

چگونه میتوان شکاف در بازار یا مارکت گپ را شناسایی کرد؟

همواره شکافی در همه بازار ها وجود داشته است. هدف اصلی شناسایی صحیح برای بهره بردن در بازاری مونوپولسیک است که فقط خود شما مالک و دارنده این امتیاز و برتری نسبت به دیگر رقبای است. 

شناسایی صحیح نیازمند زمان و تحقیقات بازار بسیار دقیق و موثر است. که در ادامه به شما خواهیم آموخت که چگونه بتوانید شکاف در بازاری که در آن هستید را شناسایی کرده و موفقیت زیادی را کسب کنید.

همواره سعی کنید خود را در معرض بیشتری از دید عموم و افراد جدید و جالب قرار دهید. و تا میتوانید از تجربیات افراد بهره ببرید. از صحبت با راننده تاکسی که شما را هرروز به محل کار میبرد تا میوه فروش و بقال و در مجموع هر انسانی که روزانه با آن برخورد دارید.

در واقع مواجه با افراد متعدد به شما دایره وسیعی از ارتباطات و تعاملات را عرضه میکند و مغز شما آمادگی بیشتری برای نوآوری  خلاقانه را به ارمغان می آورد.

 

در واقع بدون حضور در بازار و ملاقات با مردم شناسایی شکاف در بازار کار دشواریست. چرا که در صورتی میتوانید نیاز های افراد را بدرستی لمس کنید که با آنها برخورد داشته باشید. فراموش نشود که تولید ثمره و میوه نیاز است. (ژان بودریار، جامعه مصرفی)

خود را همواره برای کارهای جدید به چالش بکشید و کنجکاوی خود را به همکاران و کارمندان نیز انتقال دهید.

این را به یک عادت برای خود تبدیل کنید و پیش از شروع هر نوع تحقیقی از اینکه به خوبی “نیاز” را شناسایی کرده اید اطمینان حاصل کنید.

 

چگونه میتوان از “شکاف در بازار” شناسایی شده بهره مند شد؟

 

هنگامی که شکاف در بازار را شناسایی کردید قدم بعدی این است که آن را به بهره برداری برسانید. و برای اینکارباید سریع عمل کنید تا برای ارائه محصول یا خدمتی که به آن پی برده اید پیشتاز باشید.

اکثر فرصت های تجاری از 3 عنصر اصلی تشکیل شده اند که عبارت اند از:

·       باید تقاضا برای آن وجود داشته باشد.

·       شما برای تامین تقاضا نیازمند سرمایه اولیه و جذب سرمایه گذار هستید.

·       نیازمند تجزیه تحلیل بازار برای آمار دقیق تقاضای اولیه خواهید بود.

و همچنین از نحوه عرضه و نوع قیمت گذاری های اولیه اطمینان حاصل کنید و بازار را رقابتی کنید تا سودجویان و رقبای شما از موقعیتی که شما شناسایی میکنید بهره نبرده و با قیمتی پایین تر آن را عرضه نکنند.

و همچنین فراموش نشود که عرضه کنندگان و کانال های عرضه شما (مغازه ها، عمده فروشان و یا خورده فروشان ) بهترین مشتریان شما هستند و نیازمند توجه و آفرهای ویژه با پروموشن های تبلیغاتی وسیعی هستند. تا کاملا مویرگی بازار را در دست خود بگیرید.

 

اگر از وجود این عناصر مطمئن هستید، به طور حتم در ایده تان موفق خواهید بود .

 

مثالی ساده بزنیم: به شما خبر میرسد که هفته ای بارارنی پیش روی شماست. پس خرید و فروش چتر میتواند گپ بازار یا همان شکاف معروفی باشد که تاکنون از آن سخن به میان آوردیم.   مثال چتر میتواند مثالی ساده اما مفهومی برای یادآوری همیشگی در ذهنتان باشد. پس آن را فراموش نکنید.

 

شکاف در بازار (مارکت گپ)__ واقع بین باشید…

 

هنگامی که در تلاش شناسایی شکاف در بازار هستید همواره واقع بینانه عمل کنید. به عنوان مثال نوعی جدید از خودروهایی که با سرعت نور حرکت میکنند در بین افراد جامعه بسیار محبوب است .

 فرض کنید در کسری از ثانیه میتوان از مشهد به تهران سفر کرد. حتی اگر تقاضا برای این نوع  خودرو وجود داشته باشد ، فناوری لازم برای تولید آن موجودیت ندارد و اندیشیدن به آن در رویا سپری میشود.  و میتوان گفت قرن ها با ایجاد چنین خودرویی فاصله داریم. پس در نوع تفکرتان در حین نوآورانه بودن به واقعی بودن و عملی بودن آن فکر کنید.

 

5 راه برای شناسایی شکاف در بازار (مارکت گپ)

 

1.     روند بازار ها را در منطقه ای که هستید همواره چک کنید

2.     بازخورد مشتریان خود را همواره مورد بررسی قرار دهید

3.     آفر های رقبایتان را مورد ارزیابی قرار دهید

4.     جهانی فکر کنید

5.     محصولات موجود و یا خدمات موجود را برای استفاده در بازار هایی متفاوت محک بزنید.

 

 

همواره بیاد داشته باشید که برای شناسایی شکاف در بازار فقط به دنبال ارائه محصول و خدمات نباشید. چرا که فرآیندهای تولید نیز نیازمند بررسی هستند. گاهی اوقات فقط با تغییر جای یک پیچ در یک وسیله برقی مسیر کارکرد وسیله تغییر میکند.

همچنین بسیاری از کارآفرینان موفق با بررسی دقیق زنجیره عرضه توانسته اند راه جدیدی را در میان زنجیره کشف کنند.

 

یک مثال عملی:

 

در برنامه میدون تهیه شده توسط صداو سیمای جمهوری اسلامی فردی با ایده ای جالب نظر بنده را جلب کرد. کسب وکار فرد در حوزه تولیدات دامی بود که با ارائه طرحی نظیر دادن بوقلمون و غذای مورد نیازش به هر خانواده روستایی توانسته بود یک زنجیره تولید بوقلمون راه اندازی کند و به سراسر کشور بوقلمون عرضه کند. به همین سادگی یک تولیدی بدون سوله و کارگر به فروش بسیار بالایی دست پیدا کرده بود.

 

منابع :

https://pharmaacumen.com/journal/2016/4/20/six-ways-to-identify-a-gap-in-the-market

bastu.ir

 

منابع :

https://pharmaacumen.com/journal/2016/4/20/six-ways-to-identify-a-gap-in-the-market

bastu.ir

 

منابع :

https://pharmaacumen.com/journal/2016/4/20/six-ways-to-identify-a-gap-in-the-market

bastu.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *