ج. مهر ۲ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار جاویژه، نیش، نیچ، دنج، گوشه

بازار جاویژه، گوشه و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این گروه از دسته بندی های بازار شد. Nitche market 

نیش مارکت یا نیچ مارکت؟

 بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 به طور معمول این روش در مقابل Mass market   ، یعنی بازاری که متعلق به عموم مردم جامعه است قرار دارد. یک مثال ساده برای فهم بیشتر میتوان به خودروی پراید و یا  پژو 206 به عنوان بازار عمومی در مقابل بازار نیش که خودروهای مدل بالای خارجی مانند بنز و بی ام و در کشور خودمان هستند، یاد کرد.

 بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

البته این مثال فقط در کشور خودمان صدق میکند. چرا که خودروهای بی ام و و یا بنز در کشورهای توسعه یافته در گروه بازار عمومی یا Mass market   قرار میگیرند و خودروهایی از قبیل لامبورگینی، بوگاتی یا پورشه در گروه بازاریابی دنج یا جاویژه یا همان نیچ(نیش) هستند!

 

نیش مارکت ، بازار نیش و یا جاویژه

انتخاب این بازار در مجموع به کسب وکار کمک میکند که خود را در فضایی با رقابت کمتر و رقبای قدرتمند تر و مشتریانی ثروتمند تر  قرار دهد. هرچند که سختی ها و تلاش های خود را برای پیروزی و رسیدن به فروشی موفق طلب میکند.

 

نیش مارکت Nitche یک گروه از دسته بازارهایی است که بر تولید و ارائه خدمات یا محصولاتی تمرکز میکند که دارای پتانسیل بالایی برای خرید است. قیمت، کیفیت و برتری ظاهری آن از جمله عواملی است که نام نیش را به خود اختصاص میدهد.

 

 

بازاریابی دنج، گوشه یابی، جاویژه و یا همان نیش مارکتینگ

 

کسب وکار ها در سال های اخیر به جای دسترسی بیشتر به یک بازار بزرگتر از روش نیش مارکتینگ استفاده میکنند که هدف این روش دستیابی به یک دایره کوچک تری از مشتریان است که محصول پیشنهادی از قیمت و کیفیت بالاتری برخوردار است.

 

 

تکنیک های شخصی سازی “Personalization یکی از آن روش های است که در نیش مارکتینگ کاربرد زیادی دارد.

 

 

به طوری که کسب وکار با توجه به علایق مشتریان ثروتمند خود، و هدف قرار دادن علایق و سلیقه های آنها، اقدام به تولید محصولات و یا خدماتی میکند که منحصر به آنهاست.بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 

 

در این روش باید به خوبی سجمنت های بازار را معین نمود و بدرستی هدف قرار داد. و همواره به یاد داشته باشید که استراتژی ها و کمپین های بازاریابی متفاوت تری را میبایست برای این روش اتخاذ کرد.

 بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 

اکثر بازاریابان کاردرست، تمامی مزایایی که یک پیشنهاد در بردارد را بررسی میکنند، سپس پیام بازاریابی خود را محدود میکنند تا با مزیت برجسته برای گروه کوچکتر مطابقت کند.

 

 

بازاریابی فیلم وسریال با استفاده از این تکنیک، تبلیغات متعددی را برای یک فیلم واحد طراحی میکنند.

 بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 

هدف قرار دادن بخش های گوناگون بازار نیش ، مدیران را ملزم به یادگیری هر بخش بازار مینماید که پیش از اتخاذ هر استراتژی نیز باید بر انواع سجمنت ها اشراف کافی داشته باشد.

 

 

 

 هر مدیری که علاقمند به فعالیت در این گروه دسته بندی از بازار است نیز ، باید 3 قانون کلیدی را دنبال کند:

 

 

 

 

  • برطرف سازی نیاز های هر بخش به طور تمام و کمال:

 میتواند پیامی مشهود باشد و بدیهی به نظر برسد اما یک بازاریاب میبایستی که از برطرف نمودن نیاز های مشتری اطمینان حاصل کند و مطمئن باشد که پیشنهاد داده شده، تمامی نیاز های مشتری را برطرف میسازد.

 حتی اگر محصول صابون باشد و یا یک کالای مصرفی این چنینی، یک مدیر فروش و یا بازاریابی خلاق،  همواره در فکر ایجاد کمپین هایی مرتبط بوده تا با برجسته سازی مزایای محصول، خیال آن دسته از مصرف کنندگان را که مزایا به آنها پیشنهاد شده راحت کنند.

بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 

  • بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.صحبت به زبان آنها:

 کمپین های موثر و موفق از طریق عناصری مانند کلیپ های تصویری، موشن گرافیک، پادکست و یا موسیقی با زبان مخاطبان خود صحبت میکنند و ارتباطی دقیق تر طی مدتی که پیام خود را ارسال میکنند ایجاد میکنند.

برای رسیدن به چنین موفقیتی ، باید همواره تلاش کرد تا تصویر و یا صدای ساخته شده هم زبان با خاسته ها و نیاز های مخاطب و درنتیجه مطابق محصول ارائه شده باشند. 

به طور مثال تولید کنندگان خودرو، برای هر دسته از مخاطبان خود در هر سن و شرایط فرهنگی، موسیقی و تصاویر منحصر به هر بخش را تولید و پخش میکند.

بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

  • شناخت رقبا و بازار رقابت:

 از فعالیت های بازاریابی شرکت هایی که محصولات و خدمات مشابه را ارائه میدهند نیز باید باخبر بود.  و همواره SWOT   جداگانه ای را برای آنها در نظر گرفت.

رقیبان به عنوان عوامل تاثیر گذار خارجی بر کسب و کار همواره یک تهدید برای بازار شما محسوب میشوند.

 بازار جاویژه، گوشه، نیش ، نیچ و یا دنج. از معانی قید شده میتوان متوجه خاص بودن این دسته از بازار Market  گردید.

 

برچسب ها: #جاویژه#بازار_نیش#نیش_مارکتینگ#بازارجاویژه#بازارعمومی

 

منابع:

 

https://www.businessnewsdaily.com/6748-business-niche-characteristics.html

 

پیش نیاز: قواعد و اصول کلی فروش و بازاریابی

Bastu.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *