ج. مهر ۲ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا مسئولیت اجتماعی در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

 

مفهوم مسئولیت اجتماعی، کسب وکارها را موظف میکند تا شهروندان خوبی باشند! , و یا به عبارتی دیگر در حین تبعیت از قوانین تجاری، اصول و قواعد اجتماعی را به عنوان بازیگران نقش اصلی و موثر جهت گیری دهی های فرهنگی  اجتماعی رعایت کنند. در واقع هنگامی که یک شرکت، گسترش پیدا کرده و به مجموعه منابع انسانی آن افزوده میشود ، باید خود را به عنوان یک خانواده و بخصوص یک عضو مسئول در جامعه ببیند. و در عین حال تیم بازاریابی و خلاقیت خود را برای اتخاذ و طرح ریزی هرچه بهتر مسئولیت اجتماعی بکار گیرد. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

اهمیت این موضوع(مسئولیت اجتماعی) برای شرکت ها به این علت است، تا با ایجاد تعادل بین روند کسب درآمد و منفعت رسانی به جامعه ای که در آن فعالیت میکند، تاثیرات منفی حاصل از تولید خود را بکاهد و تمرکز تیم تحقیق و توسعه کسب وکار را بر بکارگیری این امر مهم CSR  و یا مسئولیت اجتماعی بر مجموعه عمیات های تجاری خود پایه گذاری نماید. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

بازاریابی به عنوان یکی از بازیگران اصلی پیش از رسیدن محصول به مرحله تجاری سازی، نقش بسیار مهمی را در به انجام رساندن این رویه جدید و بروز در جهان دارد. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

مسئولیت اجتماعی و ارتباط آن با بازاریابی(مارکتینگ):

 

مسئولیت اجتماعی در بازاریابی به تلاش هایی تلقی میشود که به هدف جذب مشتریانی است که تاثیر مثبت خریدی که انجام میدهند را برمحیط اطراف و جامعه خود مشاهده کنند. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

در واقع در وهله اول مسئولیت هدایت جوامع با کسب وکارها بوده و سپس این مشتریان خواهند بود که با خرید خود، حمایت فرهنگی و اجتماعی خود را در قبال جامعه ای که در آن زندگی میکنند را بر عهده دارند.

 

بسیاری از شرکت ها با برقراری عناصر مسئولیت پذیری اجتماعی و ساز و کارهای مربوط به آن در بازاریابی و عملیات تولید و عرضه خدمات یا محصولاتشان توانسته اند آگاهی از برند و هویت برند منحصر به فردی در بین رقبای خود ایجاد کنند و در متعاقبا کسب وکاری پایدار و مسئول در قبال جامعه را پی ریزی کنند.

 

 از آنجاییکه مارکتینگ با افزایش رقابت در بازار، معنای جدید و متفاوت تری به خود گرفته است، از همین روی برقراری برنامه ها و طرح های مسئولیت اجتماعی درمیان کسب وکارها تاثیر بسزایی در بازگشت سرمایه و افزایش درآمد آنها دارد.

 

بر اساس تعریفی صحیح در باب مسئولیت اجتماعی در بازاریابی میتوان گفت:

 

برقراری رویه مسئولیت اجتماعی در کسب و کار ها ، در تلاش است تا، تاثیرات منفی کسب وکار را کاهش داده و در عین حال، سرمایه و درآمد ها را به حداکثر میرساند. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

جالب است که بدانید، عمل خیرخواهانه نیز میتواند یک ابزار خوب تجاری نیز تلقی شود. تحقیقات به عمل آمده توسط یک شرکت تحقیقاتی و آماری در کشور آمریکا، 52% از از مصرف کنندگان را از دسته افرادی میداند که خرید از شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی را رعایت میکنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 و بر اساس گزارش های منقول توسط بسیاری از شرکت های تبلیغاتی و بازاریابی، شرکت هایی که تجارتی پایدار را علاوه بر کسب درآمد و افزایش ثروت بکار میگیرند از قدرت برند بالاتری برخوردار میشوند.

 

همچنین بر اساس گزارشی دیگر، تحقیقاتی که  در بین 30.000 مصرف کننده در 60 کشور به عمل آمده است نشان میدهد که 66 درصد از مصرف کنندگان مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای کالاها با برند هایی هستند که  مسئولیت اجتماعی  و بکارگیری آن را همواره تبلیغ میکنند.

 

 

برقراری مسئولیت اجتماعی در بازاریابی ،چگونه کار میکند؟

 

بسته بندی قابل بازیافت، پروموش هایی که جامعه را از معضلات و مشکلات اجتماعی آگاه میکند و همواره بر این آگاه سازی و برنامه ریزی برای کاهش و حل مشکلات در تلاش است و همچنین میتواند برنامه ریزی برای انتقال بخشی از سود حاصل به موسسات خیریه و مشابه آنها باشد.

 

استراتژی های متعددی را میتوان مختص به هر کسب وکاری با توجه به عملکرد و رویه آن کسب وکار طراحی کرد و بکار گرفت.

 

به طور مثال:

تیم بازاریابی یک شرکت تولید کننده پوشاک میتواند با برگزاری کمپین هایی(کارزارهایی) که مصرف کنندگان را به خرید یک بسته جوراب بجای یک جفت ترغیب کند و با تبلیغاتی مناسب دلیل این عمل را اهدای جوراب هایی به قشر ضعیف جامعه و یا پرسنل های نظامی در پادگان ها مطرح کند.

 

 و یا به نوعی دیگر، یک شرکت تولید کننده سس مایونز با برگزاری کارزاری هدف مند، استفاده کمتر از تخم مرغ و یا مواد با چربی و کلسترول کمتر را تشویق کند .

 

معمولا در این نوع استراتژی ها ، کسب وکارها میتوانند عمل خیر خواهانه خود را  با معرفی شعار و چشم اندازی که از یک جامعه ایده آل و سالم در نظر دارند را با برگزاری مسابقات دو میدانی، دوچرخه سواری و یا کمپین های جمع آوری پلاستیک و زباله در محیط محیط زیست، به جامعه هدف خود، مصرف کنندگان و جامعه ای که در آن فعال هستند نشان دهد.

 

نگاهی به گذشته:

 

در گذشته، پیشرفت هر جامعه ای در دست افراد ثروتمند آن جامعه بود. یا پادشاه و یا اربابان منتخب که صاحب زمین ها و تجارت ها بودند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژیِ و افزایش جمعیت ، این مسئولیت بر عهده کسب وکار ها که میتوان گفت بیشترین تاثیرات مثبت و منفی را بر عملکرد یک جامعه دارند، افتاده است. 

 

افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش حجم تولید بیرویه در اکثر کشورها، باعث شده است که تاثیرهای مخربی را بر محیط زیست و همجنین رویه های فرهنگی جوامع بگذارد. که خود عاملی هستند برای افزایش معضلات فرهنگی، اجتماعی و …

 

فراموش نشود که وظیفه دولت ها و حکومت ها، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای ساز و کار های مرتبط، مختص به همان کسب وکار هایی است که بازیگر نقش اول و اصلی در هر جامعه ای هستند، که با فعالیت های تجاری خود جهت گیری هایی مختلف اجتماعی و فرهنگی را به جوامع القا میکنند.

 

 

آلودگی های زیست محیطی حاصل از تولیدات کارخانه ای:

به ریزذرات تولید شده توسط یک مرکز پتروشیمی و یا پالایشاهی توجه کرده اید؟ و یا آلودگی های محیط زیستی ایجاد شده توسط شرکت های تاکسیرانی ، اتوبوس رانی و یا خطوط هوایی؟

 

  همانطور که تاثیرات منفی ایجاد شده توسط کسب وکار ها به عنوان عواملی خارجی بر جامعه وجود دارد. به همین شکل میتوان مسئولیت اجتماعی را در بصورت عوامل داخلی درون سازمانی نیز اتخاذ کرد.

 

شرکت هایی که با بکار گیری سیاست های تغذیه سالم سعی در بهبود عملکرد منابع انسانی خود دارند. و میدانند که بهبود وضعیت منابع انسانی تاثیر مثبت و بسزایی در عملکرد کسب وکار و در نتیجه در مقیاسی بزرگتر بر جامعه ای که در آن فعالیت میکند دارد. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

 

رفاه اجتماعی:

 

در واقع “رفاه اجتماعی” هدف اصلی و چشم انداز هر کسب وکاری باید باشد. چه کسب وکاری بزرگ و چه کوچک باشد. فرقی نیست. 

 

 

 

مدل کسب وکار کانواس:

 

ارزش پیشنهادی کسب وکار شما چیست؟ در مدل کانواس که به عنوان یکی از بروزترین مدل های کسب وکار شناخته میشود، بخشی با عنوان Value proposition  وجود دارد که میتوان آن را در زبان فارسی ارزش پیشنهادی کسب وکار نام نهاد.

به عبارتی” ارزش پیشنهادی به طور خلاصه جزئیات و برنامه بازاریابی و استراتژیک کسب وکار را توصیف میکند. و یک پنل ارتباطی بین مشتریان و ویژگی های محصولات و کسب وکار ارائه دهنده آن است.

از این طریق کسب و کار ها خواهند توانست که ذی نفعان مورد نظر خود مانند مشتریان، کارمندان، شرکا، سرمایه گذاران و سهام داران را جذب کند”

بر اساس تعریفی از تکراسا Techrasa ، ارزش پیشنهادی یک گزاره تبلیغاتی نیست، بلکه  انتقال دهنده پیام برند است.

 

با توجه به تعریف فوق از این عضو مهم در مدل کسب وکار کانواس، میتوان متوجه شد که هر فرد با هر ایده ای تجاری، نیاز خواهد داشت تا پیش از گسترش ایده، باید به ارزش هایی که کسب وکار قصد به انتقال آنها به جامعه اطراف خود دارد توجه کند.

 

 

مسئولیت اجتماعی و مدل کانواس:

 

مسئولیت اجتماعی میتواند یکی از همان ارزش هایی باشد که کارآفرینان موفق را مجاب به ساخت کسب وکارهایی کند که منافع اجتماع را در مقابل بدست آوردن سود های هنگفت به خطر نمی اندازد، بلکه به آنها احترام گذاشته و پیشرفت کسب وکار خود را همسو با اجرای مسئولیت اجتماعی پی ریزی میکند.

 

 

 

مسئولیت اجتماعی درون سازمانی:

 

 

 در بسیاری از کمپانی های فعال در کشور های شرقی نظیر ژاپن و یا کره جنوبی، کارمندان به همراه مدیران ارشد موظف اند تا هر روز صبح پیش از شروع کار در فضای باز کارخانه، کسب وکار و یا اادرات خود ورزش صبحگاهی به صورت همگانی انجام دهند. در بسیاری از این شرکت ها ترغیب کارمندان به ورزش و تغزیه سالم امری ثابت و دائمیست.

 

 

 

یک کسب وکار پایدار به سلامت جامعه می اندیشد…

 

در بسیاری از کارخانه های تولید کننده مواد غذایی که مسئولیت اجتماعی در آن ها امر مهمی تلقی میشود، مدیران آنها همواره تلاش هستند تا با بکارگیری از مواد غذایی کم خطر چشم انداز بلند مدت خود بر مبنای جامعه ای سالم و سر حال را تبلیغ کنند و این عملیات خیرخواهانه را با بلند گو های تبلیغاتی ، بیلبورد و یا رسانه ای در جامعه خود جار بزنند.

 

به عقیده ما در بستو، تنها کار مثبت و خوب است که گفتن آن ریا نیست. بلکه سبز بودن و سبز عمل کردن را نیز باید جار زد و به گوش همگان رساند.

 

 

مسئولیت اجتماعی در کسب وکار ها چگونه انجام میشود؟

 

مسئولیت اجتماعی به شکل های مختلفی قابل بسط و یا توسعه است. حتی شرکت هایی که از از نظر سایز و اندازه کوچک هستند نیز میتوانند تاثیرات مثبتی بر اجتماع بگذارند. میتواند کمک های مالی به فقرا باشد و یا مسئولیت اجتماعی که توسط کسب وکارهای بزرگ هم از نظر سایز و هم از نظر دارایی و سهم از بازار به شکل زیر باشد …

 

1.   کاهش ریزذرات معلق در هوا و کاهش کربن موجود در هوا باشد

2.   بهبود سیاست های کارگری

3.   مشارکت در تجارت عادلانه

4.   کمک های مالی خیرخواهانه به موسسات خیریه

5.   مشارکت در ایجاد سیاست محیط زیستی

6.   سرمایه گذاری هشیار در عوامل موثر بر اجتماع و محیط زیست.

 

 

 

هزاره سومی ها…Millennials

 

هزاره سومی ها و یا بهتر بگوییم، نسل ما انسان هایی که در این هزار سوم زیست میکنیم و همچنین نسلی که پس از سال 2000 میلادی متولد شده اند، علاقه بیشتری به دیدن مسئولیت اجتماعی و همچنین برقراری آن دارند.

برای بسیاری از هم نسلی های ما، شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی را بخوبی درک کرده و عملیات تولید و ارائه خدمات خود را بر این مفهوم پایه گذاری کرده اند بسیار جذاب و مهم تر هستند تا آنهایی که به جز افزایش سرمایه خود و کسب وکارشان به چیز دیگری نمی اندیشند.

 

به نظر بسیاری از هزاره سومی ها، شرکت ها باید سرمایه گذاری مداوم در بهبود اجتماع داشته باشند و همواره به دنبال راه حل هایی برای برقراری و افزایش این بهسازی ها عرضه کنند.

 

اگر تولید کننده اند، تولیداتشان را در جهت بهبود منافع مصرف کننده عرضه کرده و یا اگر خدمات ارائه میکنند، خدماتی پایدار و سبز را پیش بگیرند.

 

 

اهمیت پایداری…

 

چرا مسئولیت اجتماعی توسط شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است؟ به همان دلیل، که هنگامی که یک کسب وکار مانند تولید کننده یک نوع خودرو پس از تولید و عرضه محصولات کارخانه به جامعه میتواند صدایی رسا تر نسبت به شرکت های کوچک تر داشته باشد و همچنین در حالی که نیاز جمعیت زیادی از افراد جامعه را با تولیدات خود برطرف میکند در همین حال میتواند از پتانسیل به وجود آمده در جهت فرهنگ سازی صحیح در جامعه استفاده کند. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 
 
یک مثال از مسئولیت اجتماعی خطوط هوایی در کشور های توسعه یافته:

 

یکی از خطوط هوایی کشور انگلستان با نام بریتیش ایرویزاقدام به سرمایه گذاری در برخی شرکت های پتروشیمی (تولید کنندگان سوخت جت ) کرده است. میتوان فهمید علت آن چیست. با در نظر گیری مبلغی از درآمد خود در جهت سرمایه گذاری بر سوخت هایی که ریز ذرات کمتری را وارد هوا و محیط اطراف  میکنند  وظیفه خود در مسئولیت اجتماعی را بخوبی رعایت میکنند. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی 

 

البته لازم به ذکز است که قوانین و سیاست های اتخاذ شده در این کشور ها(تسعه یافته) به این علت که خود این کشور ها متوجه تاثیراتی که پس از انقلاب صنعتی بر محیط زیست گذاشته اند بسیار زیاد بوده است. معاهده پاریس یکی از آن توافقاتی است که بین کشور های توسعه یافته مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا و چند کور عضو این معاهده برقرار شده. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

یکی دیگر از این شرکت های بزرگ که مسئولیت اجتماعی را بخوبی انجام میدهد شرکت گوگل است.

با توجه به مفهوم این امر که شرکت متعهد در مسئولیت اجتماعی تاثرات منفی کسب وکار خود بر جامعه و محیط زیست را کاهش داده و در عین حال موجب پایداری و رشد و توسعه همگان در جامعه و بخصوص شرکت متعهد میشود. مسئولیت اجتماعی در با

 

 

زاریابی

 

 

گوگل:

 شرکت گوگل توانسته است با سرمایه گزاری در تولید برق با استفاده از انرژی های قابل بازیافت ، 100 درصد برق مصرفی توسط شرکت را خود تولید نماید. بر اساس گزارش سالانه شرکت در سال  2017 ، کمپانی گوگل توانست با اتخاذ سیاست هایی بشردوستانه، 100 درصد انرژی مصرفی در هر دو مرکز داده ها و ادارات سازمانی خود را توسط مراکز تولید انرژی وابسته به خود تولید نماید و از اولین شرکت هایی باشد که در این راستا قدم نهاده است. برق تولید شده با استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی بوده است. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

 

شرکت خودروسازی فورد:

شرکت خودروسازی فورد نیز با بکارگیری برنامه ای مدون اقدام به کاهش گازهای گلخانه ای تولید شده توسط خودرو ها ی این شرکت کرده است. مسئولیت اجتماعی در بازاری

مسئولیت اجتماعی فورد دربردارنده،  بهبود عملکرد موتورهای تولید شده و همچنین افزایش سرعت برای دستیابی به چشم انداز 30 ساله خود درجهت تولید خودرو های برقی است.

 

 

 

شرکت رسانه ای نتفلیکس:

از منظراجتماعی، شرکت نتفلیکس که از شرکت های فعال در عرصه رسانه ای یاد میشود ، میتوان به فعالیت های مسئولیت اجتماعی ایجاد شده در جهت بهبود عملکرد کارمندان درون سازمانی موجود در آن اشاره کرد. شرکت نتفلیکس با پیشنهاد مرخصی با حقوق 52 هفته ای برای خانواده هایی که صاحب فرزند شده اند به مادر های کارمند این اجازه را میدهد تا در هر زمان که صاحب فرزند شوند نیز میتوانند از این مزایا استفاده کنند. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

در بسیاری از شرکت های رقیب نتفلیکس این عدد از 18 ماه به 52 توسط نتفلیکس افزایش یافته که نشان دهنده اهمیت بالایی است که شرکت به کارمندان خود میدهد.

 

 

 

شرکت تولید کننده پوشاک تامز TOMS مسئولیت اجتماعی

در بازاریابی

مسئولیت اجتماعی شرکت تولید کننده کفش (تامز)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماموریت تامز ، اهدای یک جفت کفش به ازای هر جفتی که در بازار میفروشد به کودکانیست که توانایی مالی جهت خرید کفش را ندارند.

 

تامزهمچنین با ارائه طرح هایی بشر دوستانه در جهت تامین آب آشامیدنی در مناطق محروم ویا ایجاد مشاغل در کشور هایی در حال توسعه و یا ارائه عینک های رایگان به افراد کم بینا، اقدامات بسیاری خوبی در مسئولیت اجتماعی به عنوان یک شرکت تولید کننده بزرگ در غرب انجام میدهد. مسئولیت اجتماعی در بازاریابی

 

 

www.bastu.ir

منابع: 

https://sustainability.google/progress/projects/announcement-100/

 

 

https://www.investopedia.com/ask/answers/042215/why-social-responsibility-important-marketing.asp

 

 

https://digitalmarketinginstitute.com/blog/corporate-16-brands-doing-corporate-social-responsibility-successfully

 

https://qmpmarketing.com/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%86%D8%A7%D9%84/

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

 

https://techrasa.com/fa/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-value-proposition%D8%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%88/

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *