ج. ارد ۳ام, ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 11 دقیقه

پیشگفتار:

رتوریک و یا بلاغی(سخنوری ادراکی واستادانه) . فنی مهم و کاآمد در مجاب نمودن مخاطبان، برای پذیرش آنچه در متون و یا سخنرانی هایتان میگویید. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

رتوریک(بلاغی) همواره  ابزاری قدرتمند برای سیاسیون، مدیران ، کارآفرینان و مربیان و معلمان بوده است.. داشتن دانش بر این مهارت و فن ارتباطی میتواند از همگان کارآفرینان و راهبران موفقی بسازد

.

در این گزارش،  ابتدا آن را معرفی کرده و مثال هایی عملی و مربوط به چگونگی اجرا و ایجاد آن در سخنرانی ها و کنفرانس ها ، تحریر متون را مورد بررسی قرار میدهیم. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

در آخر ، تاثیرات بکارگیری آن در بازاریابی و امور تبلیغات را با مثال هایی اجرا شده بررسی خواهیم کرد.

در صورت تمایل میتوانید سخنرانی های رتوریک را بصورت شنیداری از رادیو بستو فرا گیرید…

رادیو بستو را در کست باکس دنبال کنید….

 

معانی رتوریک: سخنرانی استادانه/ تحریر و نویسندگی بر مبنای اقناع و انتقال انگیزه/ بلاغت/ فصاحت در گفتار و نوشتار در جهت برانگیختن احساسات خواننده و یا شنونده/

رتور: به معنای استاد

هنگامی که از رتوریک به تنهایی استفاده میشود: هدف، قصد داشتن برای اقناع و یا متقاعد سازی افراد است که در ادبیات، سیاست و همچنین بازاریابی و تبلیغات تاثیرات بسیاری را بهمراه آورده.

 

 

سخنوری ادراکی و استادانه (Rhetoric Speech)

 

سخن وری استادانه، همواره ابزاری قدرتمند برای رهبران بزرگ در طول تاریخ بوده است.که از ارسطو فیلسوف نامدار یونانی آغاز شده  و تا امروزه ادامه داشته.

استعدادی که در میان همگان ، چه زن و چه مرد یکسان بوده و فقط این انسان ها بوده اند که با تمرین های مستمر و ریشه ای، با انتخاب کلمات بجا، تحسین برانگیز و پر محتوا همواره در به بار نشاندن سخنرانی هایشان،  موفق بوده و حق کلمه را همواره ادا کرده اند.آری … کارآفرینان موفق در سخنرانی های رتوریک خود همواره موفق بوده اند.

اگر کمی به دیالکتیک ارسطویی نگاهی بی اندازیم، میبینیم که به چه اندازه این فن بیان میتواند سخنرانی های مارا متقاعد و مجذوب کننده کند. 

 

سخنرانی های رتوریک کارآفرینان موفق

 

یکی از نشانه های کارآفرینان موفق، داشتن همین توانایی نطق بیان و اشراف بر این فن سخنوری استادانه یا رتوریک است . انتخاب کلمات درست در مکان و زمان های به موقع در سخنرانی های خود، نه فقط برای رشد و آموزش کارمندان و هم تیمی ها ، ارزشمند و مناسب است بلکه دربرنامه ریزی هدفمند و عملگرا امری به شدت موثر است. و در حین انتقال پیامی متقاعد کننده، انگیزه بسیاری را به افراد شنونده یا مخاطب انتقال میدهد.

به نقل از یکی از دوستان قدیمی:” بلاغت، سروتونین میطلبد”)

 

معانی رتوریک:

 

بر اساس معنانی قید شده در پارسی ویکی: رتوریک به معنای استفاده از هنرهای زبانی برای اقناع و یا اجبار شنوندگان در پذیرش کاری و یا اندیشه ای نامیده میشود. بلاغت و یا هنر سخنوری اقناعی هم نیز نامیده میشود.سخنرانی های رتوریک

  

بر اساس گزارشی از خبرگزاری مهر، رتوریک یک دانش نیست بلکه فن است. و کاربردهای بسیاری برای سیاسیون دارد.سخنرانی های رتوریک

 

در اسلام، فیلسوفان مسلمان رتوریک را جدل و خطابه ترجمه میکردند. و در یونان باستان نیز به همین معنا بوده است.

 https://www.thoughtco.com/rhetorical-situation-1692061

 

 

حال میخواهیم کاربرد آن را درفضای کسب وکار و بخصوص سازمان ها مورد بررسی قرار دهیم:

 سخنرانی های رتوریک

فرض کنید که قصد ارائه محصولی جدید به گروهی از سرمایه گذاران را دارید. بدون شک داشتن مهارت های ارتباطی قوی اعم از مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی مانند زبان بدن و یا ارتباطات چشمی در وهله اول قرار دارند. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

در ارتباطات کلامی، شما نیاز خواهید داشت تا با بررسی دقیق ، کلمات و موضوعاتی که قصد سخرانی آنها را دارید بخوبی درک کنید و خود را آماده یک ارائه کامل و بدون غلط کنید.سخنرانی های رتوریک

 

سخنوری استادانه(بلاغی) و  بهتر بگوییم اقتاعی:

 

از آنجاییکه سخنوری ادراکی رتوریک(استادانه و یا بلاغی) برای پذیرش مخاطبان به کار میرود. شما هم نیز به عنوان یک کارآفرین و یا یک مدیر نیاز خواهید داشت تا با استفاده از این فن ، نظر مخاطبان، سرمایه گذاران و یا کارمندان خود را به سوی گفته های خویش منعطف سازید.

 

در یک کسب وکار، کارمندان همواره نیاز خواهند داشت ، تا مدیران، به آنها انگیزه کار کردن و بهتر بودن را بدهند. نه فقط مشوق های مالی مانند حقوق یا پاداش ها و نه فقط مشوق های غیر مالی مانند کوپن های تخفیفی و … بلکه توجه و ایجاد فضایی امن برای کارمندان درون یک سازمان برای آنان بسیار حائز اهمیت است. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

رتوریک در سخنرانی ها برای کارمندان(منابع انسانی):س رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی خ

ن

 

زمان های بسیار مناسبی در طی روز وجود دارد که مدیران میتوانند آنها را غنیمت شمرده و برای سخنرانی و صحبت کردن با کارمندان خود استفاده کند.  بر اساس تحقیقات به عمل آمده، کارمندانی که رئیسان آنها هرروزه با آنان صحبت میکنند و گاه گاه آنان را مورد مربی گری یا کوچینگ قرار میدهند با انگیزه تر از دیگر کارکنانی هستند که در فضایی خشک و به گفته خودشان ترسناک کار میکنند. سخنرانی های رتوریک

 

حال فرض کنید که هرچقدر که، سخنوری ها(سخنرانی ها) شیوا تر و استادانه تر(رتوریک) باشند، بلاغت در جملات نقش آفرینی کند و کاملا هدف مند،  عملکرد  کسب وکار و در نتیجه آگاهی جمعی درون سازمانی بهبود بخشیده میشوند. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

دقت داشته باشید که سخنوری و یا رتوریک که از آن سخن میگوویم، نه فقط در سخنرانی ها یا گفتگو ها، بلکه در تحریر متون اداری و یا نامه نگاری های تجاری و درون سازمانی بسیار کارآمد و اساسی هستند رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

رتوریک (بلاغت) و یا سخنوری استادانه را بیشتر بشناسید:

 

 

اصطلاح بلاغت نوعی روش گفتاری است که برای آگاهی یا اطلاع رسانی ، ترغیب یا ایجاد انگیزه در مخاطبان بسیار کاربردی است . بلاغت به میزان بسیاری، شورانگیز است و احساسات را به طرز عجیبی بر می انگیزد. ، و ارتباط قوی و مستحکمی با منطق و شعور آدمی دارد. نمونه هایی از بلاغت را می توان در ادبیات ، سیاست و یا حتی در تبلیغات مشاهده کرد. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

شیوه های اقناع در رتوریک:

 

همانطور که پیش تر گفته شد، تاریخچه رتوریک اقناعی(متقاعد کننده) به ارسطو، فیلسوف یونانی بازمیگردد. و به گفته ی این فیلسوف بزرگ، بلاغت دارای سه شیوه اصلی است که به شرح ذیل می باشند: رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

1.     Ethos   به شخصیت نویسنده یا سخنران میپردازد و باعث میشود تا پیش از آغاز ، توجه شمارا به سوابق، مدارک و تجربیات فرد سخنران و یا نویسنده سوق دهد تا ذهن شما از صحت استدلال های ایشان مستحکم شود.

 

در واقع اتوس Ethos در ابتدا به کمک شنونده در جهت معرفی فرد  سخنران ویا رتور(استاد) می آید. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

2.     لوگوس Logos  به منطق استناد میکند و در اکثر مواقع با استفاده از نشان دادن حقایق ، ارقام و آمارهای موخذ ، استدلال خود را پیش میبرد.

 

3.     پاتوس Pathos  در ادامه نیز به احساسات و پاسخ های همدلانه (به نوعی مشابه با دیالکتیک افلاطونی) و یا با استناد به ارزشهای اخلاقی و شناختی (معرفتی) متوسل میشود. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

این سه روش معروف که از ارسطو یاد میشود در انواع سخنرانی ها، متون و بخصوص مقالات علمی یا ادبی که نیازمند تجزیه و تحلیل ها هستند کاربردهای بسزایی دارند.

 

حال در ادامه به مثال هایی از انواع این روش های متقاعد کننده که در رتوریک کاربردی هستند توجه کنیم:

رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

رتوریک (بلاغت، سخنوری)  در ادبیات:

همواره در طول تاریخ، نویسندگان بزرگ از لفاظی های استادانه ای برای جلب توجه خوانندگان خود استفاده میکرده اند،  در همان حین که ایده هایشان را مورد بحث و جدل قرار میدادند.

 

نمونه هایی از بلاغت(رتوریک) در ادبیات را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

یک فعال حقوق شهروندان و منتقد به نظام  اجتماعی حاکم در کشور ایرلند لفاظی خود را با استفاده از هجو (طنز)  مطرح میکند و طرفداران و پیروان متعددی به ایشان میپیوندند ، با شرح اینکه، مردم روزی شروع به خوردن کودکان بیچاره برای گوشت آنها خواهند کرد.

 

روش طنزگونه

 

در واقع با این ادبیات، بی مهری دولت ایرلند در بریتانیا را مسخره میکند.

متن  تحریری توسط ایشان که در روزنامه ها و کتب به چاپ رسیده بود به شرح زیر است:

“من به عنوان یک آمریکایی تبار و مطلع از وضعیت این کشور، میبینم که یک  کودک پرورش یافته یکساله ، یک خورشت خوشمزه و مغذی برای پختن و پز است!” رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

برگردان تیم:  ترجمه بستو / منبع در آخر این مطلب  درج گردیده است.

 

 

روش polysyndeton و یا برگردان از زبان یونانی (ریتمیک و یا بر اساس یک ریتم مشخص)  

روشی بلاغی (رتوریک) که شامل به کار بردن چندین پیوند مشترک، هم آوا و شاید بهتر بگوییم هم قافیه و یک پارچه با استفاده از کلمات است که به میزان قابل توجهی اضطراب را به شنونده انتقال میدهد. البته اضطرابی  مثبت و سازنده. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

در برخی معانی قید شده از این روش آنرا طوری عنوان کرده اند که سخنران و یا نویسنده در حین استفاده از این روش استادانه (رتوریک) “غرق” در گفته هایش میشود و هیجان را به خوبی به خواننده انتقال میدهد.

مثلا اگر بخواهید از این روش در سازمان خود در حین سخنرانی برای کارمندان خود استفاده نمایید میگووید:

“ما همه یک خانواده ایم و ماننبد یک خانواده در کنار هم، پشت هم و هم عنان یکدیگر در جهت رسیدن به اهدافمان ، همگام با یکدیگر با چشم اندازی مشترک در تلاشیم”

همانطور که از مثال بالا  برمی آید، ایجاد خلاقیت ، بلند پروازی ، نوآوری و القای انگیزشی متقاعد کننده در جهت بهبود  همکاری و بهروزی در سازمان از تاثیرات مهم و کارآمد این روش بلاغی (رتوریک) است. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

در سخنرانی های رتوریک توسط مردان سیاست و یا رهبران بزرگ:

 

 میتوانیم به سخنرانی معروف ویستون چرچیل،  که گفته شده به نوعی پایان دهنده جنگ بود توجه کنیم و در واقع این سخنوری استادانه توسط ایشان، عامل پیروزی انگلیس ها بر آلمان های نازی شناخته میشود. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

We shall go on to the end. We shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our island, whatever the cost may be. We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender

https://en.wikipedia.org/wiki/We_shall_fight_on_the_beaches

 

از آنجاییکه برگردان و ترجمه متن میتواند به میزان ریتم و آوای آن تاثیر بگذارد، از همین روی ترجیح میدهیم تا آن را تحلیل کنیم و ببینید که نخست وزیر وقت دولت بریتانیا چگونه با سخنرانی رتوریک و یا بلاغی خود، که از طریق رادیو به گوش مردم میرسید به چه شکل همگان را مجاب، مشتاق و پر انگیزه در شکست دشمنان میکند.

 

البته در تاریخ و فرهنگ کشورمان ایران نیز از این گونه سخنرانی ها و متون استادانه(رتوریک) کم نبوده. که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

روش لیتوتس Litotes   

نوعی لفاظی توسط نویسنده یا سخنران شکل میگیرد. که شامل کم کاری عمدی نمایانگر نوعی حیا است که برای جلب نظر و توجه مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد.

و یا برخی سخنرانان با استفاده از کلمات خیلی بد برای بد و یا معمولی استفاده میکنند. و گاه، برای ابراز خوب بودن چیزی از کلمات بدک نیست و یا شکر خدا که در ادبیات ما مسلمانان یکسان است استفاده میشود

 

 

نویسنده یک رمان مشهور از جمله” خیلی جدی نیست، من یک تومور بدخیم کشنده در سر خود دارم” استفاده میکند!. فکر کنم این مثال، همین قدر برای فهمیدن این روش بلاغی (استادانه) در سخنوری های رتوریک کافیست.  Book: Catcher in the Rye   J.D. Salinger رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

روش موازی کاری یا موازی سازی:

 

چارلز دیکنس را همه میشناسند و با شیوه نگارش و تحریر این نویسنده مشهور آشنا هستند.

این نویسنده در بلاغت خود، با استفاده از این روش برای تاکید بر عقاید متناقض در باب جامعه استفاده میکند. تکرار ساختارهای موازی، خواننده را مجبور میکند تا به طور عمیق تری به  شرایط زمانی و عوامل موثر در وقوع داستان بی اندیشد. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

مثلا در کتاب ذیل:

A Tale of Two Cities (1859) is a historical novel by Charles Dickens

https://en.wikiquote.org/wiki/A_Tale_of_Two_Cities

“It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair.”

رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

“بهترین زمانها بود ، بدترین اوقات ، عصر خرد بود ، عصر حماقت ، دوران اعتقاد بود ، دوران ناباوری ، فصل نور بود ، این فصل تاریکی بود ، بهار امید بود ، زمستان ناامیدی. “

 

یک سوال استادانه(رتوریک):

 سوالیست که صرفا به منظور ایجاد استدلال شخصی در هر فرد به جای تمایل واقعی به شنیدن پاسخ  پرسیده میشود. در واقع سخنران میداند که پاسخ سوالش را مخاطبان میدانند و برای تاکید و دادن حس همبستگی بسیار کاربردی است. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

و همچنین نقل شده است که با استفاده از سوال های رتوریک، مخاطب مجاب به تفکری عمیق تر در سوال بلاغی شود. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

مثالی برای استفاده در یک سازمان برای کارمندان:

“با توجه به سخت کوشی و تلاش بی وقفه شما، چه در دفتر کار و چه در طول زندگی شخصی در منزلتان، آیا شما شایستگی یک زندگی بهتر و با رفاه بالاتر را ندارید؟” رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

 

 

رتوریک در تبلیغات:

رتوریک(سخنوری استادانه و یا بلاغی) در تبلیغ محصولات و پروموشن ها در جهت متقاعد سازی مصرف کننده برای خرید محصولات و یا خدمات استفاده میشود. تبلیغات در این روش  با استناد به هدف گیری احساسات مصرف کنندگان و یا ایجاد فضایی رقابتی برای مقایسه محصولات با محصولات رقبا صورت میگیرد. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

به طور مثال، رتوریک(بلاغت) در تبلیغات به مانند زیر عمل میکند:

در تبلیغات محصولات غذایی مورد مصرف کودکان و نوزادان، شرکت های تولید کننده از لفاظی هایی نظیر”مادرانی که بچه هایشان را دوست دارند از {نام محصول یا برند} استفاده میکنند یا آن محصول را میخرند”  با استفاده از این نوع شعار های متقاعد کننده مادران را مجاب میکنند تا توجه و اهمیت خود به سلامت فرزندانشان را در اولویت قرار دهند. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

و یا یک شرکت تبلیغاتی یا فروشنده خدمات بیمه، خریداران بیمه های دیگر را از خرید خود منصرف میسازند ، چرا که به نحوی از شعار های تبلیغاتی استفاده میکنند که گویا شرکت های بیمه رقیب خدمات کمتری را به مشنریان خود ارائه میدهند. و در نتیجه مصرف کنندگان را به این گونه شعار های تبلیغاتی رتوریک ، ترغیب به خرید از نام تجاری خود مینمایند.  رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

شعار هایی مانند:

 

·       بیمه {نام شرکت ارائه کننده} همواره با شماست، بیش از دیگران.

·       خود و خانواده خود را با بیمه ما تامین کنید.

·       ما از دیگر بیمه های بهتریم.

·       بیمه ای مطمئن، خانواده ای سالم، آسایش بیشتر

رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات سوپ های کنسرو شده، ممکن است کودکانی را نشان دهند که با لبخندی بر لب و به و با چهره هایی مشتاق در در حالی که سوپ های دیگر را کنار گذاشته  در حال خوردن سوپ آن شرکت مشخص تلیغ کننده هستند.

 

اهمیت شناسایی رتوریک و یا بلاغت:

 

هر چه بیشتر با این مفهوم رتوریک و انواع آن در لفاضی ها و تصویر سازی ها آشنا شوید، خواهید آموخت که چگونه گول ظاهر و یا لفاظی های تبلیغاتی را نخورده و با اطمینان خاطر بیشتری محصول یا خدمات مورد نیاز خود را بدست آورید. رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

در واقع با شناسایی صحیح سخنوری های رتوریک و یا بلاغی میتوانید مانع از اغفال ناخواسته توسط ماهیت اقناعی (قانع کننده) زبان شوید.

 

فراموش نکنید که بلاغت به همان اندازه که میتواند موثر و کارآمد باشد و تاثیراتی مثبت به همراه بیاورد. میتواند منفی و به طرز فجیعی شما را به سمت و سویی مضر و مخرب سوق دهد.

رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

از سخنرانی های رتوریک برخی افراد سودجو که سودای راهبری عمومی از مردم را دارند گرفته تا تبلیغات محیطی و شعار های پوچی که برخی شرکت های تبلیغاتی از آنها در جهت سود های کلان استفاده میکنند ، مثال هایی فراوان میتوان در جوامع مشاهده نمود .

 

همانطور که مشاهده شد ، رتوریک میتواند نه فقط برای متقاعد سازی افراد در جهت درک و فهمیدن حرف های شما کاربردی باشد، بلکه در انواع سخنرانی ها چه برای کارکنان و چه اعضای خانوادهتان در زندگی شخصی نیز، امری عملگرا و تاثیر گذار است. و همچنین در بازاریابی و رسانه ، نقشی پررنگ به خود گرفته است.

از اینکه ما را همراهی کردید سپاسگذاریم.

رتوریک و سخنرانی های بلاغی در تبلیغات و بازاریابی

 

مشاوره مدیریت بستو(واحد مدیریت منابع انسانی و مهارت های فردی)

 

 

بیشتر بخوانیم و بدانیم:

علوم شناختی، به عنوان یک علم جدید که در دهه اخیر بسیار مورد توجه جوامع قرار گرفته است، در رسانه مسیر  خود را به خوبی پیدا کرده و این مردم هستند که با شناخت هرچه بیشتر بر این علم، خود را از مزیت های آن بهره مند و از عواقب منفی آن مصون نگاه میدارند.

با علوم شناختی بیشتر آشنا شوید…

 

 

سخنرانی های لاغی و یا رتوریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *